EM_Kmotor_01
3 min lästid

Från service till ett komplett racebygge i Västerås

För två år sedan startades Kmotor i Västerås. En bilverkstad som sedan två år tillbaka har tagit sig an annorlunda utmaningar. De erbjuder anpassade lösningar såsom modifiering och motoroptimering men även vanlig service, reparation och felsökning.

Det är inte så märkvärdigt att Marcus Kivinen har ett brinnande intresse för bilar och motorer. Han föddes praktiskt taget i hans fars verkstad och redan som sjuåring så började han tävla i Karting. På gymnasiet blev fordonslinjen det självklara valet och han praktiserade hos olika företag. Snart började han trimma och meka med bilar på egen hand. I samma veva som pandemin startade så sa han upp sig från sin fasta heltidstjänst för att satsa helt på sin egna bilverkstad. Hans företagsidé har alltid gått hand i hand med hans intresse för bilar och motorer. 


Det är ingen slump att Kmotor har specialiserat sig på motoroptimering och skräddarsydda anpassningar av bilar. Oftast handlar det om att hjälpa kunderna att bygga om eller uppgradera deras bilar. Många gånger genom att göra bilen piggare med en ny mjukvara eller ge bilen lite mer attityd med en sänkning. Allt för att öka körglädjen och uppnå önskad körprestanda. 


- Det som är lite min grej är chassirelaterade arbeten, motoroptimeringar och avgassystem. Att skapa smidiga lösningar som sparar tid i depån är också något jag brinner för, säger Marcus. Naturligt så gillar jag utmaningar, dyker det upp något som jag inte gjort innan så vill jag lära mig det och tar reda på hur man gör. Sedan skulle jag aldrig göra något som jag känner är helt utanför min förmåga utan då tar jag kontakt med någon av mina samarbetspartners.




Ordning & reda på verkstaden


Ikapp med att datortekniken i bilarna har gått framåt så har bilverkstäderna blivit lite renare och fräschare. Det handlar om avancerad teknik, utrustning och program för att kunna läsa ut och presentera mjukvarorna som kräver specialkunskaper inom området. Men trots att det är mycket dator och elektronik i dagens bilar så måste det mekaniska arbetet trots allt göras.

- Datorn är ett bra verktyg för att kunna lokalisera ett fel, men i slutändan måste ett fel ofta åtgärdas mekaniskt. Här i verkstaden har vi utrustning för att kunna göra det mesta egentligen, allt från att läsa och göra modifieringar i en mjukvara till en service eller specialbyggt avgassystem. I dagsläget jobbar jag inte så mycket med just högvoltssystem även fast jag är utbildad inom det området sedan tidigare, berättar Marcus.




En titt i backspegeln


En sommar följde Marcus med som mekaniker åt en kille som tävlade i drifting. Trots att tusentals tankar och idéer snurrade runt så var det någonstans här som han verkligen kände att det var just detta som han ville jobba med. När han fann sig själv vid ett vägskäl en tid senare så blev hans val ännu mer självklart. 


- Jag fick ett datum när jag skulle vara ute ur lokalen där jag var innan. Då stod det mellan att antingen lägga ner eller att växla upp. Jag bestämde mig för att fortsätta kämpa och växlade upp, avslutar Marcus. Med stort fokus framåt har han stora planer på att bredda sitt område, anställa fler kompetenta mekaniker och utvecklas ännu mer.

2023-04-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies