Salongen NEW U öppnade för 2,5 år sedan av Susanna Zsakai som driver den idag. Hit kommer såväl barn som män och kvinnor.
– Vi välkomnar alla och det är verkligen jätteroligt att ha kunder i alla åldrar, säger Suzie (så som alla kallar henne).
Hon erbjuder tjänster som bland annat klipp, färg i enklare till mer avancerad tekniker, även bryn- och fransfärgningar på sina kunder. På salongen råder en trivsam miljö och hög kundservice.
– Jag har alltid fokus på kunderna och vill att de ska känna sig trygga och ha en trevlig stund medans de är här.
Idag jobbar Suzie själv i salongen men vill nu, när pandemin har lugnat sig, gärna ha kollegor, som är egenföretagare och vill hyra stol eller jobba som konsult i salongen.
– Tanken är att vi ska vara flera frisörer här som jobbar i skift, så att vi kan erbjuda fler tider som skulle passa bättre för kunderna. Jag ser fram emot att få kollegor som är lika engagerade, nyfikna, vill utvecklas och tycker om det här fantastiska yrket lika mycket som jag gör.
Salongen har öppettider som är anpassade efter kundernas behov.
– Vi har ett väldigt bra bokningssystem och de flesta sina tider online, vilket många tycker att är jättesmidigt och det underlättar även mycket för oss.
Hårtrender för män och kvinnor
Suzie berättar att kunderna idag har stor koll på trenderna på grund av sociala medier.
– Jag tycker att det är jättekul att de är öppna för att göra förändringar. När en kund kommer till salongen så har de ofta önskemål och visar bilder, vilket är väldigt bra då vi frisörer ser vad kunden tycker om och har något att utgå ifrån, samtidigt som vi anpassar det efter kundens ansiktsform. Jag får ofta fria händer men jag tycker att det är viktigt med en ordentlig konsultation där jag kan lära känna kundernas vanor och livsstil, för att få en känsla vilken typ av frisyr som skulle passa för just honom eller henne.
Inför högtider och helger som jul och nyår är det många som vill besöka sin frisör för att förnya eller bara fräscha upp frisyren som de har.
Suzie berättar att många män är trenden stor med kortare fadeat hår på sidorna och längre mitt på huvudet. Även fler av killar som har de gjort permanent för att få mer textur på ett rakt hår.
Hos tjejer hårtrenderna många och breda när det gäller blont hår väljer många varmare, guldiga och beiga toner. Även bruna färger är populära nu men framförallt tittar jag på helheten, vad som passar för just den kundens ansiktsform, hudton, och stil. Även alla möjliga luggar, men framförallt gardinlugg, är en stor trend bland tjejer just nu.
Veganska och skonsamma hårprodukter
I salongen har de valt att jobba med hårvårdsmärket Paul Mitchell, vars produkter är miljövänliga.
– De allra flesta produkterna är veganska, de är inte testat på djur och färgerna innehåller skonsamma ämnen som är bättre för håret samt vårdar det.
Paul Mitchell som är stor världen över producerar inte bara hårprodukter med hög kvalitet utan var också det första professionella skönhetsföretaget som stod upp emot djurförsök och har länge varit ledande i arbetet med att skydda både vår planet samt konsumenterna mot skadliga ämnen.
Viktigt med utveckling
Suzie tycker att det är viktigt och kul att ständigt vidareutbilda sig gå ofta på mässor för att få inspiration, träffa kollegor.
– Innan Covid var jag på många kurser på inom Sverige men även internationellt.
I Las Vegas ordnar Paul Mitchell sin stora event där hon har varit vid flera tillfällen med kollegorna ifrån Sverige.
– De har ett event där som pågår i flera dagar och innehåller kurser, visningar, shower. Det är jättehäftigt och man lär sig verkligen mycket om mode och företagande.
Suzie som värnar om sina kunder och att de ska trivas får ofta fin respons från dem.
– Många säger att de känner sig som en ny människa när de har varit här och att man hade inte kunnat välja bättre namn än New U, avslutar Suzie.