- IT-branschen är oerhört komplex. Det krävs mycket av leverantörerna, som många gånger talar ett helt annat språk än beställaren. När samarbetet fallerar, fallerar affären. För ett lyckat samarbete behöver ledningen vara närvarande genom hela projektet, med tät kommunikation och en tydlig dialog med leverantören. Det är viktigt att inte rusa in i en digitalisering, utan tänka igenom vilka analoga processer som skulle må bra av att digitaliseras. Antingen genom sänkta kostnader, höjd kvalitet eller att man på något sätt kan tjäna sina kunder bättre. Och det är viktigt att man förstår, att vi som leverantör inte kan bli bättre än vad beställaren tillåter oss att vara, menar Andreas Södermark, VD för Euvic AB i Sverige.
Euvic är ett internationellt mjukvaruhus, med huvudkontor i Polen. Företaget grundades 2004 av tre utvecklare, med ett genuint intresse för att förstå kundens behov och problematik. Tre personer växte organiskt till att bli 1000 personer, för att därefter växa till 2000 personer genom förvärv. Kontor finns i USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige.
När Arriva valde Euvic för sin digitala resa, öppnades kontoret i Stockholm. Kompetens ligger inom mjukvaruutveckling, IT-infrastruktur och mjukvarulösningar. Appar, enklare hemsidor till komplexa e-handelslösningar och stora intranät. Där, som en lösningsorienterad och kreativ part, finner vi Euvic.
- Vi bygger mjukvara och vi förvaltar mjukvara. Det kan vara att bygga specifika stöd för affärsprocesser, ren modernisering av IT-miljön till drift och underhåll. Målsättningen för kunderna är att effektivisera sin verksamhet och göra den mer användarvänlig internt eller externt, förklarar Andreas.
I Sverige saknas 70 000 utvecklare. I Polen finns några av Europas främsta ingenjörer, och tillgången av duktiga utvecklare är stor. Med stockholmskontoret ser sig Euvic som en brygga till kompetens. Medarbetarna, förklarar Andreas, möter kunderna med ett öppet sinne, utan förutfattade meningar och färdiga lösningar. Problem identifieras och seniora arkitekter eller projektledare i Polen tar vid. Företagen får tillgång till kompetens, likväl som projekten blir mer kostnadseffektiva.
- Vi jobbar utifrån begreppet Good People. Det står för att vi är bra människor som engagerar oss i samhället och vår personal, och att vi är duktiga på det vi gör. Vi har en yrkesstolthet där vi är både empatiska, sårbara och transparenta. Vi lyssnar för att förstå våra kunder, vi vågar erkänna våra brister och är transparanta i vår dialog.
Men även de bästa digitaliseringstrategierna kan misslyckas om man inte får människor med sig, vi måste hela tiden lyssnar till våra kunder och ta fram de bästa lösningarna utifrån deras behov.
Vi har anställda som varit en del av företaget sedan start, vilket i det närmaste är ett unikum i den här branschen. Vi lever våra värderingar!