Dela artikel

Ger alla barn en möjlighet att lyckas

Hållbarhet, hälsa och miljö är kanske inte det första man tänker på när man hör ordet skola. Men det är det som utmärker Malmsjö skola i södra Botkyrka. Dessutom tror man här på sina elever och deras möjlighet att lyckas.

Ljuset flödar in och lyser upp Malmsjö skolas toppmoderna lokaler. Här får den senaste tekniken sällskap av frodig grönska som skapar en välkomnande och hemtrevlig känsla – inte minst för de drygt 500 eleverna som går här från förskoleklass till årskurs nio. 


I samband med att högstadiet flyttades hit 2011 totalrenoverades lokalerna, och när man öppnade igen var verksamheten som pånyttfödd och skapad utifrån ett tydligt hälso-, miljö- och hållbarhetstänk.


På skoltaket sitter solceller och solvärme. Varje vattenkran och lampa är försedda med en sensor. All frukt och mer än hälften av skolmaten är ekologisk. Dessutom återanvänder man vattnet, komposterar och källsorterar.


– Några elever är i dag iväg för att plocka äpplen på en av gårdarna i närheten. Vi ska göra must av dem som sedan ska serveras i cafeterian, berättar rektor Anne Holmqvist, när vi kommer på besök. 


Hon lämnade Gotland för huvudstaden och ville fortsätta arbetet som rektor på en dynamisk och trygg skola, gärna med närhet till både naturen och stadens puls. 


– Här på Malmsjö skola fann jag vad jag sökte. 


Malmsjö skolas vision kan sammanfattas med orden ”vi tror på dig”. Formuleringen uttrycker en stark övertygelse om att alla elever har möjlighet att lyckas. 


– Alla våra barn ska känna sig sedda, respekterade och trygga. Ingen ska lämna Malmsjö skola och känna att ”det var ingen som brydde sig”, säger rektorn bestämt. 


Målet är att samtliga elever ska klara kunskapskraven, ett arbete som kräver tydlighet och lyhördhet hos personalen. Just nu arbetar man med ”Läslyftet”, ett projekt som syftar till att öka läsförståelsen hos eleverna.


– Läsförståelse är nödvändig inte bara i svenska, utan för alla ämnen, berättar Anne och förklarar att projektet också är en satsning för att utveckla det kollegiala lärandet. 


Hon poängterar samtidigt att trygghet är minst lika viktigt för inlärningen. På Malmsjö skola pågår ett ständigt trygghetsarbete och ambitionsnivån är hög. Just nu bygger man på skolan en ny likabehandlingsgrupp, vars viktigaste uppgift är att arbeta förebyggande. 


– Vi har anställt ny personal på skolan, bland annat inom elevhälsan, människor som är fantastiska i sitt engagemang och i sin kunskap. Dessa personer är oerhört viktiga för skolan, säger Anne. 


Utgångspunkten är att värdegrund och utbildning går hand i hand och måste arbetas med parallellt. Om en elev plötsligt är borta mycket tar man tag i det direkt och plockar in det stöd som behövs. Det gäller alla, hela skolgången igenom. 


– Alla elever kan och vill utvecklas. Vi ska aldrig säga att det är kört eller för sent för någon elev så länge de finns 

hos oss, avslutar Anne. 

2016-11-18