185040 PG2
185040 PG3
185040 PG2
185040 PG3

Glassen med en hundraårig historia

Svensken är galen i glass. Statistik hävdar att vi äter 360 ton glass i veckan under de soliga sommarmånaderna eller 12 liter glass per person och år. En av de mest mytomspunna glasstillverkarna är Pipersglace, som har producerat glass sedan sekelskiftet.

– Historien är otroligt viktigt för oss, berättar Anette Blomqvist Hansson som jobbar på Pipersglace samt driver caféet och glasscaféet Pipershuset i centrala Hamburgsund, Bohuslän. 


Ett vida känt glasscafé som med Anette vid rodret går in på sin sjunde säsong. I denna lokal tillverkades en gång i tiden Pipersglace. 


Historien om Pipersglace tar oss tillbaka till 1901 då Pietro Ciprian kommer till Sverige. Hitrest från det italienska glassdistriktet Vall di Zoldo. Detta återges av Maggie Ciprian-Olevik, barnbarn till Pietro Ciprian. Pietro är en stilig italienare som älskar glass och som tio år efter sin ankomst förälskar sig i Anna från Nävelsö. Tillsammans startar de Cirpians Glassfabrik på Pipersgatan i Stockholm och handtillverkar gräddglass samt sorbet. Glassen framställs med en italienares passion och smaksätts med svenska frukter och bär. Stockholmaren tar glassen till sitt hjärta och ger dem smeknamnet Pipersglass, efter gatuadressen där glassfabriken finns. Pietro och Annas glasshantverk har gått i arv från generation till generation. När Pietro lämnade över recepten till sin son gjorde han det med förmaningen att aldrig slarva med råvarorna. Ett löfte som infrias än idag.


185040 PG1


– Idag är vår glass en svensk, ekologisk och KRAV-märkt premiumglass helt utan tillsatser, säger Anette. Vi har dessutom Sveriges största utbud av KRAV-märkt pinnglass.


Vid vårt besök smakar vi glass med hjortron, kardemumma och året nyhet; rabarber. 

Smakerna är tydliga och rena och det fantastiskt gräddiga gör glassen försvinnande god. 


– Många gäster besöker oss för att återuppleva barndomsminnen från Pipersgatan, ler Anette. 


Efterfrågan på Pipersglace ökar och för den som önskar Pipersglace i sitt sortiment är det hög tid att lägga beställning inför våren om glassen ska bli klar i tid. Företaget är inne i en utvecklingskurva som pekar uppåt och har möjligheter att ta emot nya återförsäljare i form av caféer, restauranger, campingar, naturrum och liknande. Glasskonsumenten har blivit mer kritisk och ställer andra krav än tidigare, och önskar naturliga och ekologiska råvaror. 


– Det gör matte och husse också, skrattar Anette och berättar att det även finns hundglass i sortimentet. 


Ta chansen att bli återförsäljare av äkta vara – svenskt, ekologiskt och KRAV-märkt – riktig glass! 

2018-09-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies