Offerta.se är en digital marknadsplats vars syfte är att underlätta köp och försäljning av tjänster. Här förmedlas kontakt mellan köpare av tjänster och företag som kan tillhandahålla dem. Ett vinnande koncept för alla parter.
– Vi drivs av övertygelsen om att det är bra för hela samhället om det blir enklare att köpa tjänster. Många vill konsumera tjänster och det ska vara lika lätt som att köpa en produkt, säger Jens Nilsson, grundare och vd för Offerta.se.
Att använda tjänsten är enkelt och kostnadsfritt för alla som är i behov av att komma i kontakt med ett tjänsteföretag.
– Våra användare är oftast privatpersoner och bostadsrättsföreningar, och det enda de behöver göra är att fylla i formuläret på vår hemsida och sedan vänta på offerter från upp till sex olika företag, förklarar Jens Nilsson.
För användarnas säkerhet kontrollerar man att alla företag uppfyller grundkraven om skuldfrihet, F-skatt och moms, samt publicerar kundomdömen på de anslutna företagens egna sidor. På Offerta.se har företagen också möjlighet att visa upp olika certifieringar, referenser och andra kvalitetsstämplar. Genom att man publicerar kundomdömen blir det konsumenterna som styr marknadsplatsen. Ett system som belönar de företag som gör ett bra jobb.
– Våra kunder är små- och medelstora tjänsteföretag som med hjälp av vår tjänst ökar sina möjligheter att nå ut till fler kunder. En stor fördel för dem är att vi personligen kontrollerar att varje uppdrag är autentiskt, berättar Jens Nilsson.
Marknaden för tjänster är i princip oändlig. På Offerta.se finns bland annat företag inom arkitektur, inredning och it, men de absolut största kvantiteterna finns inom städ-, bygg- och flyttbranschen. Jens Nilsson exemplifierar:
– De senaste tolv månaderna har vi publicerat 11 800 privata och 800 kommersiella städuppdrag för våra 2 424 anslutna städföretag att lägga anbud på.
Offerta.se är störst inom sin nisch och företaget är i stark expansionsfas. I dag förmedlar man tjänster till ett värde av minst tre miljarder kronor per år och i framtiden hoppas man kunna bygga ut marknadsplatsen ännu mer.
– Detaljerna är inte riktigt färdiga att presentera i detalj men man kan sammanfatta det med att vi inom en snar framtid hoppas kunna presentera ytterligare en förenklad tjänst med ännu fler funktioner, avslutar Jens Nilsson lite hemlighetsfullt.