Pålitlig IT – från kabel till tangentbord

För att verksamheten i ett modernt företag ska flyta på krävs pålitlig och fungerande IT. Och mer pålitligt än Griffel i Växjö kan det inte bli. Då de äger allt från kabeln i marken till den aktiva utrustningen, har de full kontroll över hela leveransen.

Företaget är unikt i det att de har grävt ner en egen infrastruktur i Växjö. Magnus Andersson, nytillträdd VD på Griffel säger:


– Skulle problem uppstå så äger vi problemet själva. Det ställer stora kvalitetskrav på oss att leverera bra och pålitlig IT, så att vi i vår tur kan vara stolta och känna att vi är trygga i det som vi levererar.


Men Griffel är mycket mer än bara en internetleverantör. De vill erbjuda sina kunder en helhetslösning, vilket de kan göra genom företagets tre ben. Inom avdelningen internettjänster kan de till exempel erbjuda kunderna internetanslutning, wifi och företagsnät. Inom servertjänsterna finns backup, e-post, lagring och webbhotell och i avdelningen för kontrorsnära tjänster erbjuder de hårdvara, Office 365 och konsulting.


173007 G2


– Vi vill tillföra IT-nyttan till kundens verksamhet, på ett sätt som verkligen hjälper dem i verksamheten. Det gör vi genom att sätta oss in i kundens verksamhet och ta reda på deras utmaningar och behov. Och då handlar det inte bara om IT utan också om de allmänna utmaningarna som de har inom företaget. Sedan tittar vi på vad vi kan tillföra för att lösa en del av det, berättar Magnus.


I dag är de uppe i nästan 1500 kunder i Växjö och Kronobergsregionen. Många uppskattar att de är en lokal aktör som är lätt att komma i kontakt med om det skulle uppstå problem, men ofta behöver kunderna inte ens ta kontakt själva.


– De förundras ofta över att vi ringer upp dem sekunden efter att till exempel en elsladd som vår utrusning är kopplad till råkat bli utdragen, säger Magnus och menar att de har en hög servicenivå.


173007 G1


Den kanske allra största utmaningen som inte bara Griffel, utan hela IT-branschen står inför, är att allt fler program och underliggande IT-strukturer förflyttas till molntjänster. Förändringen har redan börjat och Griffel var inte sena med att haka på tåget.


– Molntjänsterna tvingar ju också oss att leverera tjänster runt omkring, vilket vi ser som en möjlighet. Och för traditionella IT-tekniker handlar det om att utvecklas till att jobba lite mer verksamhetsnära, där man plockar in molntjänsterna och syr ihop lösningar med hjälp av dem.

Det är hit branschen är på väg och det gäller att dra fördelarna som finns runt om det, avslutar Magnus.

2017-04-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies