Här erövrar barnen sin egen kunskap
För att kunna förändra världen krävs framför allt två avgörande egenskaper – att vilja och att våga. Det är man övertygad om på Wåga & Wiljas förskolor. Här vill man vara den språngbräda som ger barnen ett demokratiskt förhållningsätt.
Wåga & Wilja driver sju förskolor – fem i Järfälla, en i Enköping och en nyöppnad vid Gärdet i Stockholm. Samtliga förskolor drivs med övertygelsen att mötet mellan barnen, lyhördhet, respekt för varandras olikheter och att kunna sätta ord på sina tankar är viktiga inslag i verksamheten. Här får barnen möjlighet att utforska sina frågor. Var bor egentligen snigeln och hur kommer det sig att kotten flyter medan stenen sjunker?
– På så vis får man ett aktivt förhållningssätt hur man som människa kan erövra kunskap och hur man tillsammans med andra kan förändra och påverka. Det gör också att vi har valt att ha åldersindelade grupper, berättar Maria Wihlgaard, förskollärare och vd.
Åren på förskolan är en resa där kunskaperna succesivt byggs på och ökar förståelsen för världen. Reggio Emiliainspirationen, som till stor del bygger på att barnen är delaktiga i sitt eget lärande, är ett arbets- och förhållningssätt som pedagogerna fördjupat sig i under många år.
– Pedagogerna använder pedagogisk dokumentation som arbets- och reflektionsverktyg för att får fatt i och utmana barnens tankar. Utifrån det skapar de sedan förutsättningar för att barnen skulle få tänka och förstå mer för att bygga kunskap, säger Maria Wihlgaard.
Miljöernas utformning är viktiga för barnens delaktighet i sitt eget lärande. Därför har Wåga och Wilja låga möbler och rum som bjuder in till olika skapande aktiviteter. Filosofin kräver att pedagogerna har en genuin nyfikenhet för vad barnen tänker och vad de själva blir i relation till det. Det är först då de och barnen kan vara en del i det ständigt föränderliga äventyret att skapa kunskap.
2015-10-22
Dela artikel