165095 MR2
165095 MR
165095 MR1
165095 MR2
165095 MR
165095 MR1

Här får alla barn vara sig själva

Mitt i Helsingborg, i direkt anslutning Slottshagen, ligger Montessoriförskolan Rosa Tornet. Här leker, experimenterar och samtalar barnen i små grupper – och alla får plats att ge uttryck för sin egen unika personlighet.

Vid ett besök på Montessoriförskolan Rosa Tornet välkomnas man av glada och nyfikna barn. Stämningen är familjär och det märks att här är man van vid att lyssna på varandra och låta kompisen prata färdigt. Lärmiljön är utformad efter barnens intressen och läroplanen. Materialet hjälper barnen att hjälpa sig själva för att bli självständiga.             


– Det hör till Montessoripedagogiken att man ger varandra utrymme, förklarar förskolechef Marita Eek. 


På Rosa Tornet går i dag 27 barn indelade i två grupper. En småbarnsavdelning samt en 3–6-årsavdelning, och där alla sex pedagogerna har någon form av montessoriutbildning. 


165095 MR3


– Vi öppnade 1986 och några av pedagogerna har varit här i många år, berättar Marita som själv tillbringar nära hälften av sina arbetsdagar i barngrupperna.


– Det är trots allt barnen som driver mig och de som gör mitt jobb så härligt, ler hon.  


Förskolan har ett mycket gott rykte och platskön är lång. Staden har ett brett utbud av kultur, hav, skog och parker. Enligt Marita brukar föräldrarna säga att de känner sig trygga med lugnet som råder här och att grupperna är mindre, speciellt på småbarnsavdelningen, samt att de märker att deras barn mår bra och känner sig trygga. Något som hon känner sig mycket stolt över. 


165095 MR4


Dels arbetar man med klassiskt Montessorimaterial, dels med egna projekt.


– Till exempel lät vi barnen för en tid sedan bygga så höga torn de kunde av plastmuggar. Ett teknikprojekt där de fick träna samarbete, matematik och analys, berättar Marita. 


Att träna dessa och liknande förmågor ingår i läroplanen och förbereder barnen för grundskolan. Rosa Tornet ligger vägg i vägg med Långvinkelns Montessoriskola vilket gör övergången trygg och problemfri, försäkrar Marita. 


Måltiderna som serveras är oftast lagade från grunden och man sitter länge runt bordet och njuter av maten tillsammans. 


Värdegrunden är baserad på empati. Barnen är också med och skriver förskolans regler. Här pratar man även mycket om hur en bra vän är och hur man tilltalar varandra respektfullt. 


– Vi tycker det är viktigt att alla barn får vara precis som de är och utvecklas i sin egen takt, säger Marita. 



2016-11-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies