Hemtjänst på eget språk
Cirka 90 procent av AG Hemtjänst och Assistans kunder har sitt ursprung i Somalia. Men under företagets vingar samlas också en mängd andra nationaliteter. Det här är hemtjänstsföretaget som erbjuder sina kunder personal med samma bakgrund som dem själva. ”Vi vill ge kunderna hemtjänst utifrån sitt eget språk, kultur och religion”, säger ägaren Gibril Musesultan.
För att bemöta personer i behov av hemtjänst eller assistans på rätt
sätt bör man utgå från kundens bakgrund, vanor och erfarenheter. Det menar i
alla fall Gibril Musesultan som tillsammans med läkaren Amina Yussuf startade
AG Hemtjänst och Assistans. Här ska kunden och företagets personal ha samma
bakgrund, språk och kulturella erfarenhet.
– Åldrandet är kulturbundet och det finns en ökande andel äldre som
inte har en traditionell svensk bakgrund. Innan vi drog i gång märkte vi av en
efterfrågan på en hemtjänst som tar större hänsyn till individens bakgrund,
säger Gibril.
Det blev startskottet för AG Hemtjänst och Assistans som såg dagens
ljus 2009.
Nu finns verksamheten i flera av Stockholms stadsdelar som
Rinkeby/Kista, Spång/Tensta, Vällingby/Hässelby, Bromma samt söder om
Södermalm. Här arbetar man en hel del men anhörigomsorg och ser ett värde i att
inte växa sig för stora.
– Det är viktigt att inte bli för stora, som det är i dag känner våra
kunder alla företagets anställda och det är lätt både för dem och de anhöriga
att kontakta oss. Att vara liten skapar en personlig atmosfär men också ett
tydligt ansvar gentemot våra kunder, säger Didar som är handledare på företaget.
Det är en språkbegåvad skara som samlas i verksamheten. Här finns
kunskaper i allt från turkiska till somaliska och personalomsättningen är
liten.
– Vi betalar förhållandevis höga löner och det i kombination med att vi
bedriver en personlig verksamhet tror jag är en förklaring till att personalen
trivs. Det gör i sin tur att vi ser våra kunder och känner engagemang, säger
Gibril.
2012-08-30
Dela artikel