Dela artikel

Hemtjänst som sticker ut

Även om personalen på Colonia Care är verksamma inom hemtjänstens alla områden har de en inriktning som sticker ut. Endast sex av företagets 45 kunder är över 65 år. De flesta brukarna är yngre personer med ett varierande behov av hemtjänst- och boendestödsinsatser.

Sedan Colonia Care startade för ett år sedan har de gått från att ha en kund till att i dag ha 45. Det här är en hemtjänstverksamhet som sticker ut. De flesta av brukarna är under 65 år med olika former av psykiska och fysiska funktionsnedsättningar samt missbruksproblematik. Det finns kunder med schizofreni, ADHD, Asperger, utvecklingsstörning, rörelsehinder och stroke.

– Även om vi gärna tar oss an alla slags hemtjänstuppdrag har detta blivit något av vår nisch, och det är otroligt spännande. Vi älskar de vi arbetar för samtidigt som uppdragen ställer höga krav på oss, berättar Ursula Christoffersson som startade Colonia Care för ett år sedan.

 

För att få ansvara för den dagliga driften inom äldreomsorgen krävs minst tre års relevant yrkeserfarenhet och adekvat utbildning. Ursula själv har mångårig bakgrund inom vården och när Colonia Care startade var närhetsprincipen en viktig aspekt.

– Som hemtjänstföretag åker vi alltid ut till kunderna, då är logistiken otroligt avgörande. Ingen av våra kunder bor längre än 15 minuter bort och fördelen är att vi snabbt kan vara på plats.

När Ursula tog in sin första medarbetare fick köket omvandlas till kontor, men snart fann hon rätt lokal i Vällingby. Härifrån utgår personalstyrkan som enligt Ursula själv är sympatisk och har skin på näsan.

– Våra uppdrag varierar en hel del och på så vis är detta ett roligt och stimulerande arbete. Men yrket kan också vara psykiskt påfrestande, och för att kunna möta olika personligheter är det viktigt att vara tuff men aldrig dömande.

 

De flesta i personalen är något äldre och sitter på mångårig erfarenhet, men den rätta känslan för arbetet spelar också in. Colonia Cares 23-åriga och därmed yngsta medarbetare är enligt Ursula själv exceptionellt bra.

– I det stora hela handlar yrket om att sätta kunden i första rummet, det är den prioriteringen jag gör. Först kommer kunden, sedan kommer löneutbetalningarna och faktureringen, konstaterar Ursula och skrattar.

2012-08-28