Dela artikel

Hjälper bolag att navigera rätt i teknikhavet

Mindre bolag saknar ofta både tid och resurser för att optimera sitt IT-stöd. Hos IT-coacherna finns kompetens att granska såväl verksamheten som de tekniska lösningarna på den detaljnivå som krävs i dag.

Arbetet med IT-stöd handlar inte enbart om teknik, något som Caroline Runsten, vd för IT-coacherna, är noga med att påpeka.


– Vårt arbete handlar lika mycket om människorna. Du behöver en helhetsbild som tar hänsyn till arbetsmiljön, användarna, organisationen och informationsflödet, förklarar hon.


IT-coacherna fungerar också som beställarstöd och underlättar kommunikationen gällande förväntningar och krav som kunden kan ha på leverantör och system.


Caroline startade bolaget för tio år sedan. Hon har en bred bakgrund och erfarenhet från många olika positioner, något hon har god nytta av i arbetet.


– Det finns ett glapp i såväl kommunikationen som i tankesättet hos tekniker respektive användare. Jag fungerar som en brygga mellan dessa två, förklarar hon och tillägger att arbetet också inkluderar att utbilda bolag i att arbeta smartare med sitt IT-stöd för att uppnå mål och effektivisera arbetsprocesser.


Bolaget samarbetar med flera spetskompetenser, alltifrån utvecklare till experter på digital marknadsföring kan plockas in vid behov.


Bland det vanligaste felet som bolag gör är, enligt Caroline, att köpa in ett nytt system rakt av eftersom man inte har tid att göra förarbetet. Ett sådant är dock nödvändigt för att undvika stora problem och inlåsningseffekter längre fram, påpekar Caroline.


– Du behöver titta på detaljnivå och fundera över hur allting ska fungera. Annars blir det lätt kaos om något händer.


Vanligt är också att ta en för stor tugga i första steget.


– Köp inte in ett gigantiskt system direkt. Undersök vad ni faktiskt behöver och börja småskaligt, råder Caroline.


Förväntningar och resultat ska sedan mätas mot systemet löpande. Också detta kan IT-coacherna hjälpa till med.

2016-09-01