– Grundskolan är en grund för bra utbildning och att långsiktigt bli anställningsbar på arbetsmarknaden. Det är viktigt att vi i skolan kliver ut i näringslivet för kontakt och samverkan, säger Heléne Hodges, rektor på Hjulstaskolans grundskola. Vi behöver få in näringslivet i skolan och koppla ihop det med varför man som elev ska gå i skolan. Våra elever behöver givetvis baskunskap men även en förståelse för vilka förmågor de behöver ha med sig för att kliva ut i arbetslivet.
Vilka förmågor behöver dagens elever ha för att lyckas, för att fungera tillsammans och för att gå ut i arbetslivet? Dessa frågeställningar inspirerar verksamheten på Hjulsta grundskola, där grunden är förankringen i läroplan med kunskapsutveckling samt social och emotionell utveckling.
– Det är lätt att vi bara pratar om det som går att mäta i form av betyg och statistisk. De mjuka värdena är svårare att mäta, men är precis lika viktiga att eleverna får med sig. Förmågan att kommunicera, fungera i team, utöva kritiskt tänkande, att ha förmågan till entreprenöriellt tänkande i betydelsen att kunna lösa problem i vardagen samt en insikt om hållbar utveckling, är några exempel på förmågor som behövs.
Hjulsta grundskola är en F-9-skola med cirka 400 elever som ligger centralt i Hjulsta ett hundratal meter från tunnelbanestationen. Skolan består av låg-, mellan- och högstadium. Skolgården är generöst stor och inbjuder till lek och andra uteaktiviteter.
På Hjulsta grundskola finns ett komplett Elevhälsoteam där fokus ligger på att ge stöd till eleverna, både individuellt och förebyggande. Modellen kallas ”En väg in” – är en öppen mottagning på skolan där pedagogen eller annan personal, lyfter sitt ärende och där EHT sedan hjälps åt med olika lösningar. Vidare arbetar man med ett utvecklingsprojekt för att skapa tillgänglig undervisning utifrån de elever som idag går på skolan. Hur man ska nå de uppsatta målen, vilka metoder och pedagogiska redskap som krävs, och hur lärmiljön ska se ut för att varje elev ska nå mesta möjliga kunskapsutveckling
– Vi lär våra elever att det lönar sig att kämpa. Vi är alla olika, men framåt kommer vi alltid.
Vi kan allihop, men vi kanske kan olika saker och gör på olika sätt. Det är viktigt för vår verksamhet att det finns ett tydligt samband mellan lärandet i skolan och arbetslivet. Ska vi få elever som vill fortsätta till högskolan, eller andra studier, måste vi börja tidigt med att förbereda dem för det och konkretisera vilka valmöjligheter som finns i arbetslivet.