När man vet vem man är, är det lättare att sträcka på sig. Det är varumärkesproffset Maria Helgars övertygad om. I 25 år har hon jobbat med varumärkesutveckling, kommunikation och branding. Idag sker det inom ramen för det egna bolaget @designmaria och hon har mycket att lära entreprenörer som vill nå ut.
“De vill synas, men vet inte hur”
- Min kunder vet att de vill synas och att de borde göra någonting för att öka sin synlighet, men de vet kanske inte hur, berättar Maria.
Här kommer Maria alltså in. Hon hjälper företag med allt som har med kommunikation att göra – från design av logotyp och grafisk profil för webb, trycksaker och sociala medier till utvecklandet av övergripande marknadsföringsplaner och strategier för hur varumärket som sådant ska gestaltas och kommuniceras.
Ingen klarar allting själv
Och hennes hjärta klappar lite extra för det hon kallar soloprenörer.
- Ja, de är en väldigt viktig målgrupp för mig, förklarar hon. De är ensamma företagare som sliter hårt och gör mycket själva.
När det kommer till just kommunikations- och designarbete är det dock mycket begärt att egenföretagaren själv ska kunna klara allt. Därför behövs hjälp av ett proffs. Detsamma gäller såklart även @designmarias andra stora målgrupp, de passionerade ledarna på lite större företag, som inte hinner fokusera på sitt branding-arbete.
Jag brukar börja med en digital workshop som jag kallar för Kickstart, ett kreativt möte. Då går vi igenom verksamheten från grunden. Vad har du för erbjudande? Vad har du för kunder? Vad löser du åt dem? Hur får vi fram det i kommunikationen? Var är du nu och vad behöver vi göra? Vi gör en nulägesanalys helt enkelt och bygger samarbetet på den.
Nulägesanalys hjälper dig växa som företagare
Att göra den här sortens analysarbete är inte bara viktigt för att du ska kunna berätta vem du är och vad du kan för dina möjliga kunder. Som Maria ser det är det minst lika viktigt att du som entreprenör har formulerat sådana saker för din egen skull:
Det blir en inre nulägesanalys också, där du definierar för dig själv vem du är, vad du kan och hur du vill visualisera det. Vet du som företagare vem du är? Har du de kunder som du vill ha? Det betyder att man kan ha behov av att göra ett sådant arbete även om det strömmar in kunder. Detta är såklart också effektivt att göra om ni är ett team som tillsammans arbetar med företagets kommunikation och sälj.
Hon blir spindeln i nätet
Till @designmaria kan man som sagt också vända sig som större företag. Då kan Maria gå in i en roll som senior rådgivare och dels jobba med grafisk profil, kontorsprofilering, events, kampanjer och kommunikationsstrategi, men också vara projektledaren som hittar rätt experter för andra uppgifter inom marknadsföring.
- Just nu jobbar jag till exempel med en kund där jag har gått in i verksamheten som kreativ projektledare och hjälpt till att sätta konceptet tillsammans med projektgruppen och styrgruppen. Därefter ansvarade jag för att ta fram en kommunikationsplan och en grafisk profil baserat på det. Vi har också tagit fram en bildbank, en webbsida och en animerad film och då agerade jag både projektledare, art director och ansvarig beställare gentemot underleverantörerna.
“Ta ett snack med ett proffs!”
Avslutningsvis undrar vi vilket råd Maria skulle ge en entreprenör eller ledare som kämpar med att nå ut. Svaret kommer blixtsnabbt. “Ta ett snack med någon som kan det!” Och det är lika viktigt oavsett om du precis har börjat eller om du redan har ett etablerat bolag, oberoende av hur stor bolaget är.
Vissa som vänder sig till mig behöver bara göra den där kickstarten för att hitta rätt själva. Andra behöver hjälp att justera eller jobba om det som redan finns, till exempel en logga eller en grafisk profil. Ibland vill man istället ha många olika kreativa workshops och kontinuerligt arbete däremellan. Så jag jobbar med alla nivåer. En enskild kickstart tar mig bara några timmar, så det blir en låg kostnad som ger mycket värde för kunden. Det kan göra en enorm skillnad att förstå sitt företag för att komma vidare.