EM_Yubo_1
5 min lästid

Hur Yubo återuppfinner sociala medier

Yubo, som lanserades 2015, banar sin egen väg genom den trånga sociala medieindustrin. Det är exceptionellt populärt bland Generation Z-användare i åldrarna 13 till 25 år. Denna tekniskt kunniga generation utgör en stor del av appens användare eftersom de omfamnar dess unika funktioner, som uppfriskande skiljer sig från andra sociala medieplattformar.

Yubo är värd för tusentals liveströmmar varje dag, Och användare kan söka igenom dem baserat på ett specifikt intresse, land eller språk. Dess användare kan hitta vänner i sin åldersgrupp och interagera med människor över hela världen genom chattar, livestreams och spel. Appen har profiltaggar för att göra det enkelt för användare att bli vänner med personer som delar deras gemensamma intressen. Mellan 2015 och 2019 skapade appen cirka 2 miljarder vänskapsband.


Appen ger användarna möjlighet att vara äkta och skapa autentiska vänskapsband eftersom den inte har några traditionella godkännandemått, som likes och följare. Medan många populära sociala medieplattformar är ett utrymme där unga människor söker validering eller känner grupptryck för att se ut på ett visst sätt, finns det inget prestationstryck för de över 75 miljoner användare på Yubo från mer än 140 länder. Istället för att koncentrera sig på innehåll ger den levande sociala upptäcktsappen användarna flera möjligheter att få kontakt med andra från olika Gen Z-sociala kretsar över hela världen.


" Vårt åtagande att ge Gen Z möjlighet att uttrycka sig och autentiska kontakter på nätet är näst efter vårt åtagande att ständigt utveckla Yubos position som ledande inom säkerhetsinnovation", säger VD Sacha Lazimi. 


Appens utmärkande egenskaper 


För åtta år sedan lanserade Yubos Paris-baserade team appens första version, Yellow. Grundarna - Jérémie Aouate, Arthur Patora och Lazimi - gick samman för att skapa ett sätt att hjälpa unga människor att umgås och knyta kontakter på ett organiskt sätt. Appen fortsätter att utvecklas och nya funktioner läggs till för att förbättra upplevelsen för användarna och få appen att sticka ut från andra sociala medieplattformar och livestreamingappar.


Livestreaming är det mest populära sättet för användare att kommunicera i appen. Livestreaming-funktionen är byggd för smågruppsinteraktioner. Upp till 10 streamers kan interagera i samma rum, medan ett obegränsat antal användare kan delta genom att skicka kommentarer i realtid.


Dessa liv är ett utmärkt sätt för streamers att visa upp sina talanger och skapa livliga konversationer med sina medstreamers och tittare. Appen gör det enkelt för användarna att sortera livestreamarna efter språk, intresse eller land. 


Intresserade personer kan komma åt live discovery-appen via en gratis nedladdning på Google Play-butik och Apple Appbutik. Till skillnad från många traditionella sociala medieplattformar som uppmuntrar användare att stärka befintliga relationer genom att hålla kontakten online, är den här utformad för att hjälpa unga människor att skapa nya vänskap utanför sina omedelbara sociala kretsar. 


Gen Z-användare uppskattar att fokus ligger på att skapa nya vänskapsband, inte på shopping, reklam eller att titta på kändisar. När användarna vill få kontakt med någon måste de först bli vänner i appen för att kunna chatta en och en. Användarna kan få kontakt med varandra i realtid när de är aktiva på den sociala plattformen. Denna nivå av omedelbar interaktion tilltalar unga människor.


En användare sa: "Jag träffade flera personer [på] den här appen och [har blivit] goda vänner med dem personligen. Dessutom har den här appen en svepfunktion [som gör att du kan] svepa åt höger eller vänster för att lägga till nya vänner. Så det utökar mångfalden av människor du kan träffa.” 


En annan användare delade: "Jag vill börja med att säga att den här appen är perfekt för att försöka hitta människor att prata med när du är uttråkad. Jag har träffat så många fantastiska människor runt om i världen som jag verkligen kan kalla vänner."


Yubo omfamnar Gen Z-värderingar


Innan sociala medier formades någons identitet av hur de var i verkligheten, till exempel hur de klädde sig, vilka sporter eller aktiviteter de var involverade i och vilken skola de deltog i. Men med utvecklingen av sociala medieplattformar och deras ökade popularitet är det uppenbart att de har blivit en viktig del av ungdomars identiteter nuförtiden. 


Under de senaste drygt 15 åren har sociala medier blivit en plats där medlemmar i generation Z kan upptäcka vilka de är och utveckla sina tankar, känslor, åsikter och övertygelser. Appen har en stark anti-mobbningsinställning för att ge alla användare bästa möjliga upplevelse. 


Generation Z tenderar att stödja företag som ligger i linje med deras värderingar. Enligt en undersökning av Forrester forskningsföretaget, 51% av individerna i Gen Z-kategorin kontrollerar att ett varumärkes sociala ansvar överensstämmer med deras eget. En anledning till att unga människor omfamna Yubo är för att den är inklusive alla identiteter. Appen tillåter användare att ansluta till dem som delar liknande värderingar och intressen oavsett var de befinner sig i världen.


"Det är viktigt att yngre generationer känner sig sedda, accepterade och har metoder för att uttrycka sig, särskilt i online- och digitala miljöer", säger Lazimi. 


En studie av Wunderman Thompson-byrån fann att 55% av Gen Z tycker att sociala appar och internet är ett mer kreativt utrymme än något de upplever i verkliga livet, medan 56% använder sociala appar för att uttrycka sig kreativt. 


Gen Z tycker om appen eftersom den utnyttjar deras önskan om personalisering. Det är en anledning till att det erbjuder 50 pronomen och 35 kön för användare att välja mellan för att säkerställa att det är ett säkert och inkluderande utrymme för alla. "Det här är ett viktigt steg för att säkerställa att hela vår community känner sig accepterade och inkluderade när de får nya vänner i appen, och ger våra HBTQIA+-användare en mängd olika kön så att de kan representera sig själva på ett autentiskt sätt", säger Lazimi.


Det erkänner sitt ansvar att hjälpa unga människor att utveckla en positiv identitet, både online och i verkliga livet. Den använder branschledande säkerhetsverktyg och implementerar åtgärder mot rapporter om hat på plattformen. Live social discovery-appen lär användarna om bästa praxis för onlinesäkerhet, ansvarsskyldighet och respektfullt onlinebeteende. Den förespråkar att man skapar en positiv identitet på nätet med hjälp av dessa tre tips: Var stolt. Var snäll. Var vaksam.


Appen vill att användarna ska känna sig bekväma och säkra och veta att de inte behöver låtsas vara något de inte är eller filtrera bort några aspekter av sitt liv på Yubo. Det uppmuntrar användare att tänka innan de publicerar för att minska olämpliga kommentarer. Appen förespråkar rasrättvisa och möjliggör användare att rapportera eventuella problem med trakasserier eller diskriminering så att den kan vidta lämpliga åtgärder. 


Enligt appens team, “På Yubo är vår övertygelse att vi kan göra skillnad, men bara om vi står enade.”


2023-10-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies