Hon är en rutinerad korvgumma som sålt korv i Stockholm länge. Han är en golvläggare som nyligen upptäckt hur kul livet som korvgubbe är. Tillsammans driver paret hyrenkorvgubbe.se.
Men allt började redan i slutet av 1980-talet då Agneta Folcker och dåvarande maken ville starta något eget.
- Han föreslog att vi skulle bli korvgubbar. Vi fick kontakt med en man som sålde korv på Hamngatan och fick testa att stå där en natt. Eftersom vi inte hade tillstånd kastade vi oss ner bakom korvlådan när polisen kom förbi, minns Agneta.
Det blev kärlek till branschen direkt, tillstånd söktes och snart var de inne i korvsvängen. Totalt blev det arton års försäljning både dag och natt på Hamngatan och Norrmalmstorg.
När äktenskapet så småningom tog slut fortsatte exmakarna vara affärspartners ett tag, men idag är det Agneta och Pelle som är delägare.
- Du kom in i bilden med ny energi och älskar verkligen att sälja korv! säger Agneta till Pelle som sitter bredvid och nickar instämmande.
- Vi träffades 2015 och jag fick börja med att prya som korvgubbe. Det var roligare än byggbranschen. Även om jag träffar många människor som golvläggare också, var det här annorlunda. Folk var ute och roade sig och alla var glada, berättar Pelle Agelstam.

Nytt koncept
För sju år sedan tog företaget en ny riktning. Kunderna är lika glada, men de möter dem i andra sammanhang.
- Vi har växlat om till event och fester, nu står vi inte och säljer på stan längre. Det har gått över förväntan, säger Agneta.
Utan mer marknadsföring än Facebook, Instagram och mun till mun har det nya konceptet blomstrat. De blir inhyrda till evenemang som Lidingöloppet, båtmässan på Värmdö, midsommar på Mälaröarna, höstmarknader, bakluckeloppisar, Antikrundan… listan kan göras lång.
På frågan om varför det går så bra svarar Pelle utan tvekan:
- För att vi är vi. Vi får extremt mycket beröm för att allt ser så snyggt och fräscht ut, att vi är pålitliga, kommer när vi ska och är lätta att ha att göra med.
- Plus att våra korvar är jättegoda, hakar Agneta på. Ända sedan Hamngatan har min filosofi varit att aldrig sälja en korv jag inte vill äta själv.
De är också måna om att svara snabbt när folk hör av sig och ge tydlig information om hur det fungerar praktiskt att hyra en korvgubbe. Att de bara behöver en plats att stå på, sedan sköter de sig själva. Allt kunden behöver göra är att bestämma hur många korvar de vill ha och vilken sort.

Vill utöka
Målet är att ägna sig åt detta på heltid, men än så länge har de andra arbeten också. Agneta är kassachef i en matbutik och Pelle har firman Agelsgolv. Även när han lägger golv passar han på att göra reklam för korvarna.
- Det första han gör på ett nytt jobb är att säga att han är korvgubbe också, skrattar Agneta.
Och det har gett resultat. På större byggen är det vanligt att bjuda på lunch, och de har hyrts in till en hel del sådana tillfällen.
Det var också Pelles idé att bredda sortimentet med hamburgare som tillskott.
Ytterligare sätt att utöka verksamheten planeras.
- Jobba fler vardagar, nu är det mest helger, och bli inhyrda på fler byggluncher och konferenser till exempel, säger Agneta.
Med tanke på suget efter god korv finns det alla möjligheter att lyckas. Förra året slog Agneta och Pelle rekord när de delade ut nästan 2000 korvar på åtta timmar vid ett event…
- Alla kunder är så uppskattande och tacksamma, det är det bästa med att vara korvgubbe, säger Pelle.
- Ja, vi får mycket fin feedback. Ofta händer det att de vill köpa en förpackning korv av oss, den finns inte i vanliga affärer. Det är högsta betyget.