Dela artikel

I Bjuv satsar man på sina barn och unga

På Brogårdaskolan i skånska Bjuv går delaktighet, engagemang och kärlek hand i hand med kunskapsutveckling. Här lyssnar man inte bara på barnens tankar och åsikter om sin skola, sin vardag och sin framtid – här får eleverna vara med och bestämma på riktigt.

Brogårdaskolan är en kommunal skola för barn från förskoleklass till och med årskurs sex. Här går ungefär 380 barn fördelade på klasser med 18 till 24 barn i varje. Skolan är över 40 år gammal och här har många av föräldrarna till dagens elever själva lärt sig läsa, skriva och räkna.


– När vi tar emot nya förskoleklasser frågar vi alltid hur många av föräldrarna som gått här och det brukar bli många händer i luften, berättar Monika Kjell som är skolans rektor. 


På Brogårdaskolan är begreppet elevdemokrati detsamma som inflytande på riktigt. 


För Brogårdaskolans personal var det till exempel en självklarhet att låta eleverna vara delaktiga när det för ett par år sedan var dags att rekrytera en ny biträdande rektor. 


– Det är ju ett beslut som påverkar dem och deras vardag i allra högsta grad, säger hon som om det vore den mest naturliga sak i världen att låta en grupp barn i åldern sju till tolv år intervjua rektorskandidater. 


Personalen och barnen var rörande överens om att det var Sabine Boije som skulle få jobbet.  


166041 BS2


– Både personal och barnen märkte att hon är en varm och glad person, säger Monika när hon förklarar varför de fastnade för just Sabine. 


Att både Monika och Sabine har nära till glädje och skratt är tydligt även för en tillfällig besökare. Klimatet mellan dem är varmt och hjärtligt och luften i rummet där vi sitter känns på något sätt lätt att andas. 


Här är det, som man brukar säga, högt i tak. Delaktighet och omsorg om varandra är något som Monika och Sabine tycker präglar, inte bara Brogårdsskolan, utan hela Bjuvs kommun.


– Här finns en tydlig röd tråd från politikerna ner till barnen och allas åsikter är viktiga. Det finns forum för delaktighet på alla nivåer. Top down-styrning har jag inte upplevt i Bjuvs kommun, säger Sabine. 


Monika och Sabine känner att Bjuvborna är lika stolta över Brogårdaskolan som dess personal. Man tittar till den om kvällarna och det råder endast lite problem med skadegörelse. Skolan fungerar för många som ett andra hem, något man är rädd om. 


– Brogårdaskolan har stor betydelse för många människor här i Bjuv. Skolan har varit och är en trygg och positiv plats som betyder väldigt mycket, säger Monika. 


166041 BS0


Denna känsla är hon och personalen måna om att ta med sig när det inom kort förhoppningsvis blir dags att påbörja bygget av den nya Brogårdaskolan. En gigantisk satsning på barn och unga som Bjuvs kommun sedan länge önskat att förverkliga. 


För barn som har det tufft i livet ska skolan fungera som ett andra hem. Som en plats dit man alltid är välkommen och där man känner sig trygg och fri att vara den man är. En plats där alla är lika mycket värda och med rätt att utvecklas och lära på sina egna villkor. Brogårdaskolans personal brinner för skolans barn och för deras framtid. 


– Det som förenar oss som arbetar här på skola och fritidshem är att vi verkligen vill göra skillnad. Ingenting är viktigare än att se till att våra elever lämnar oss med tro på sig själva och sina möjligheter och en måluppfyllelse de är stolta över, säger Monika. 


Nyfikenhet, självkänsla och en medvetenhet om vilka rättigheter man har är egenskaper man hela tiden arbetar för att främja hos barnen.


– Vi vill ge våra elever de redskap som de behöver för att klara sig i nya sammanhang senare i livet. Även om man har svårigheter med inlärning ska man känna till och kunna be om det stöd som man har rätt att få, säger Sabine. 


Monika och Sabine betonar trygghet och skolans höga förväntningar på barnen som de viktigaste förutsättningar för inlärning och utveckling och de vill skapa förutsättningar för elever och att all personal oavsett yrkesgrupp bygger nära och goda relationer med eleverna. 


166041 BS3


– När man känner varandra är man schysst och när man vet att man blir behandlad med respekt för vem man är känner man sig trygg, säger Monika. 


En uppfattning som hon delar med barnen på Brogårdaskolan.


– När vi pratar med eleverna och frågar hur de vill att skolan ska förbättras är det vanligaste svaret att de vill arbeta och göra ännu mer tillsammans, hela skolan, berättar hon. 


De går inte att missta sig på att detta är en skola som brinner för sina elever. Det lyser i ögonen på Monika och Sabine när de talar om allt som skolans personal gör tillsammans med barnen. 


– Våra barn är det absolut bästa och mest värdefulla vi har och vi vill ge dem allt, säger de när de ombeds berätta om sina drömmar inför framtiden och den nya skolbyggnaden. 


– Vi pratar mycket i personalen om att de nya lokalerna ska hjälpa oss vuxna att på ett ännu bättre sätt stimulera barnens vilja till att nyfiket undersöka sin omvärld och hjälpa de att utveckla sin förmåga att reflektera och fatta genomtänkta beslut, säger Sabine. 


Monika nickar instämmande. Man är redan i dag skickliga på att möta och ta hand om barn med särskilda behov. Mer anpassningsbara lokaler skulle ge dem ännu större möjligheter att rusta eleverna inför framtiden. 


– Våra barn är värda fina lokaler, den senaste teknologin och en kreativ miljö som är anpassade efter deras förutsättningar, önskningar och behov, säger Monika med eftertryck. Något som samtidigt gäller för alla Bjuvs skolor. Bjuv satsar på sina barn och unga. 

2016-12-07