Genom att anlita en homestylist inför en försäljning av bostaden kan man maxa värdet och få mer betalt, då det är en investering som många gånger betalar tillbaka sig.
– Enligt mäklarna går försäljningspriset upp mellan 10-20 procent när de fått en bra homestyling på objektet, säger Linda Kostic.
Både Linda Kostic och Isabell Lundholm som skapade varumärket STHLM ROOMS har minst sagt ett gediget intresse för inredning och homestyling, så stort att de mitt i livet valde att byta inriktning i sina yrkesval för att få jobba med det på heltid. Förutom att jobba med homestyling och inredning har de också inriktat sig mot scenografi och utfört inredningsuppdrag till Renées Brygga och scenografiprojekt för blanda annat Expressen TV.
För Linda som i grunden är kemist och under femton år har forskat inom läkemedelskemi har ända sedan hon var barn känt att inredningsbranschen lockat.
– Förr var inte homestyling lika stort och därför var det inte något jag tänkte att jag kunde jobba med. Men de senaste åren har det vuxit sig allt större och för tre år sedan bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på det här, säger Linda.
Isabell som är förskollärare i botten och som också jobbat med marknadskommunikation under nio år, bestämde sig för sex år sedan att göra det hon brann för allra mest och utbildade sig till Visual Merchandiser. Isabell och Linda möttes under 2017 via en mäklare och där började starten för deras samarbete och håller just nu på att starta det gemensamma bolaget STHLM ROOMS AB.
Foto: Mauro López
Linda och Isabell jobbar både med inredningsuppdrag och homestyling. Inom homestyling sker de flesta uppdrag via mäklare.
– Inredningsbiten har kommit mycket tack vare att vi utför homestyling. Många som flyttar vill också ha hjälp med att inreda sitt nya boende. Vi får också många nya kunder på rekommendation från andra, förklarar Isabell.
I en homestyling använder de möbler och detaljer som finns hemma hos kunden samt adderar egen rekvisita, allt för att göra objektet så attraktivt som möjligt. Det kan även röra sig om helt tomma bostäder, då man utför en så kallad helstyling, där alla möbler och annan rekvisita tas in, som passar objektet bäst.
– Vi är experter på att styla inför en försäljning och vi vet vad som är gångbara trender, säger Isabell.
Förutom homestyling erbjuder de även stylingkonsultation hemma hos kunden. Målet är att visa hur kunden själv kan göra sitt hem attraktivt inför försäljning.
Även om stylinguppdragen kan se olika ut beroende på stilen i hemmet finns än då alltid en röd tråd genom alla deras uppdrag.
– Vi skapar alltid en hemkänsla. Vi stylar inte alltför avskalat men utgår ändå ifrån trenderna och det är något som uppskattas av många mäklare, säger Linda.
Foto: Nathalie Malic
I många av sina stylingar blandar de gärna gammalt och nytt där det passar och har återbruk i fokus.
– Bland annat var vi på en stor marknad i Paris och köpte in vintagedetaljer så att vi kan skapa en personlig prägel och inte bara använda oss av det nytillverkade.
När det kommer till inredningsuppdrag står istället kunden helt i fokus. Om kunden har en egen stil som de gillar utgår de helt och fullt utifrån det, snarare än att inreda efter trender.
– I de här uppdragen står kunden i fokus, där vi utgår helt från kundens personliga stil. Däremot kan det vara så att de inte har egna idéer eller önskemål om hur hemmet ska inredas och då skapar vi myset och det lilla extra, säger Isabell.
Hur mycket de utför i ett inredningsuppdrag skiljer sig och beror på kundens förfrågan, vilket gör att de lägger ner den tid och kostnad som kunden kan och är beredd att betala för.
– Det behöver inte kosta skjortan att anlita inredare och det är bra att vi har något att erbjuda för alla. Vi samarbetar dessutom med många leverantörer och kan köpa in saker till kunderna via dessa. Att vi utför jobbet, vet vart vi ska hitta möbler och detaljer, sätta samman det och skapa en röd tråd i hemmet sparar mycket tid mot för om kunden ska utföra det själv, säger Linda.
Som inredare och stylist handlar det inte bara om att se det estetiska och skapa en känsla i helheten, det handlar också om att kunna bemöta människor, något som Linda och Isabell har lärt sig mycket om genom åren.
– Vi har mycket livserfarenhet och får ofta höra att vi kan ta och kommunicera med människor. Vi tror att vi skapar ett förtroende som gör att kunderna känner sig trygga med oss och vi gör verkligen alltid vårt yttersta för att kunden ska känna sig nöjd, avslutar Linda.