Dela artikel

Avancerad djursjukvård i ett mindre format

Järfälla Djurklinik är en familjeägd veterinärklinik som ger dig som djurägare ett professionellt, engagerat och personligt bemötande för dig som oroar dig för ditt djurs hälsa.

– Hos oss står alltid djurets hälsa i centrum, säger Katharina Meder och Rikard Mothander, sambos som driver kliniken tillsammans. Vi såg att det fanns ett stort behov av en modern, lite mindre och fristående, smådjursklinik här i Järfälla, med avancerad vård, utrustning och bred kompetens.


Kliniken har varit i drift i snart ett år och mottagandet från kunderna har varit långt över förväntan. På djurkliniken arbetar just nu tre erfarna veterinärer tillsammans med fyra djurskötare som kompletterar varandra på bästa sätt genom ett mycket nära samarbete.  Järfälla Djurklinik består av ett flertal topputrustade behandlingsrum.


– Vi har valt att varje veterinär har sitt alldeles egna behandlingsrum, vilket är väldigt ovanligt på ett djursjukhus, säger Katharina. Då kan veterinären själv bestämma vad han/hon önskar ha i sitt behandlingsrum och vart allt ska vara. Det underlättar arbetet för veterinären och vi blir mer effektiva än om vi skulle dela rum. 


Järfälla Djurklinik har stora resurser att utföra allt från enklare behandlingar som kloklippning och vaccinationer till mer avancerade operationer. Det finns operationssal med flera operationsplatser innehållande röntgen och ultraljud. Här finns också ett laboratorium, samt separata uppvakningsrum för hund och katt.


– Vi har ett eget laboratorium för att vi snabbt ska kunna analysera och få svar på både blod- och urinprover, säger Rikard. Vi har även två kompletta rum för tandvård, som båda är utrustade med den senaste tandvårdsutrustningen samt röntgen och gasnarkos. Det gör att vi kortar ner väntetiderna på tandvården och samtidigt kan ta hand om ert djurs tänder på absolut bästa sätt.


Idag utförs allt från tandstenborttagning till mer krävande tandvård som även inbegriper tandröntgen, tandextraktion och operation på kliniken. Två av veterinärerna är vidareutbildade inom tandvård.


183067 JD2


– Problem med tänderna innebär ofta ett stort lidande för ditt djur och många djurägare vittnar om att deras djur fått tillbaka livsglädjen efter nödvändig tandbehandling, berättar Katharina. Vi rekommenderar att du med jämna mellanrum kollar ditt djurs tandstatus och hos oss erbjuder vi alltid gratis tandkontroll. Du kan antingen boka en tid eller komma på drop-in efter klockan 14 vilken dag du vill.  


Kliniken behandlar idag de flesta förekommande sjukdomar och skador som ditt djur kan drabbas utav, förutsatt att ditt djur inte kräver övernattning.  


– Vi har inte upplevt det behovet ännu, förklarar Rikard. Men vem vet, det kanske kommer att ändra sig med tiden. Vi har alla dörrar öppna vad gäller utveckling av vår klinik. Ser vi att behovet finns har vi både möjlighet, vilja och kapacitet att utvecklas i våra nuvarande lokaler. Jag och Katharina satsar på det här långsiktigt och tack vare att vi har en så god relation med vår hyresvärd har vi redan säkrat yta för att kunna utvecklas och växa framöver.


Djurkliniken har parkeringsplatser i varmgaraget bredvid, som ligger i direkt anslutning till kliniken. I garaget parkerar du gratis på klinikens märkta platser, därifrån kommer du direkt in i kliniken vilket är bekvämt för klinikens kunder både på sommaren när det lätt blir varmt i bilen och på vintern när det är kallt och snöigt.    


För vissa kan det ibland vara svårt att ta sig till kliniken med sitt djur av olika anledningar. Ibland kan det vara så att det är väldigt stressande för djuret då det ofta behöver tvingas in i en bur eller djuret kanske har haft oturen av en tidigare dålig erfarenhet hos veterinären. Därför erbjuds även hembesök. Hembesök är en mycket uppskattad tjänst, då veterinären kan möta och ta hand om djuret i djurets eget hem.  De vanligaste behandlingarna går ofta bra att utföra i hemmet. 


– Vi har även öppet på lördagar för att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt, berättar Katharina. Lördagsöppet är väldigt uppskattad av våra kunder och dessa tider går fort år, då även dessa tider är bokningsbara. Vi har valt att ha exakt samma priser på lördagar som vi har på vardagar. Vi erbjuder även våra kunder möjligheten att få sitt besök på faktura eller att finansiera vården via avbetalning.

 

Katharina och Rikard förklarar att de tillsammans med sina medarbetare alltid försöker hjälpa kunderna på allra bästa sätt. Deras filosofi är att alltid ta emot varje enskild besökare med tanken att utgå ifrån hur de själva hade önskat bli bemötta och mottagna om de besökt en djurklinik med sina högt värderade djur.


– Den personliga kontakten och bemötandet är väldigt viktigt för oss och att ge känslan av att vi alltid gjort allt vi kunnat och lite till för att hjälpa både djuret samt matte och/eller husse, säger Rikard. Vi vet ju själva hur mycket våra djur betyder för oss djurägare.

2018-05-29