Dela artikel

Bilköp med den rätta magkänslan

Bröderna Johnsson som driver Kjellmans Bil i Flemingsberg vill, förutom att bli Stockholms pålitligaste bilfirma, även ha Sveriges nöjdaste kunder. ”Hos oss vet man vad man får”, säger Sebastian Johnsson.

För ungefär ett år sedan köpte Joakim Johnsson två bilar för 6 000 kronor, han reparerade dem och sålde demvidare. Och det var där allting började. Nu driver han Kjellmans Biltillsammans med sin bror Sebastian Johnsson, och säljer runt 25 begagnade bilar i månaden.


– Det är väldigt roligt att vi har kommit så långt på så kort tid, säger Joakim.


Målsättningen för Joakim och Sebastian äratt deras kunder ska uppleva samma service som de hade fått om de hade köpt enny bil hos någon av de stora tillverkarna. Skillnaden är att de kan erbjudabilar som betydligt fler har råd med. På Kjellmans Bil har de bilar i alla prisklasser upp till 200 000 kronor.


– Bilbranschen har inte världens bästarykte, så i början pratade vi mycket om att vi ville ändra på folks uppfattning om hur det är att köpa en begagnad bil. För oss är det viktigt med nöjdakunder, då får man många nya. Därför brukar vi säga att vi inte arbetar i bilbranschen, utan i ”nöjda kunder-branschen”, säger Sebastian.


För många är det viktigt att känna sig trygga i sitt bilköp, och för den som köper en bil till det utannonserade priset ingår både garanti, gratis oljeservice och efterkontroll.


– Vi erbjuder också noll procents räntapå bilar under 50 000 kronor, den tar vi själva på oss att betala, sägerJoakim.


Joakim har samlat på sig mycket kunskap om bilar och vet vad han ska titta efter när han köper in en bil till försäljning, och kunderna uppskattar att han vet vad han pratar om.


– Jag kan höra vad som är fel på en bil,och jag skulle aldrig köpa in en bil om jag misstänker att den har ett allvarligt fel. Men som kund tror jag att det viktigt att lyssna på magkänslan,om du inte får en bra känsla ska du inte köpa bilen. 

2017-02-22