Dela artikel

Bli ett lönsammare företag!

Lönsamma företag satsar på miljön! Det har näringslivet förstått, men de bromsas många gånger av politiken som inte undanröjer de hinder som krävs för att företagen ska kunna satsa fullt ut på ett förändringsarbete. På företagsnätverket Hagainitiativet, med Nina Ekelund i spetsen, känner man viljan och engagemanget från ledningen hos företag i olika branscher. Företagen vill bidra till en minskad klimatpåverkan – och visar att det går!

Tillsammans med hälften av medlemsföretagen startade generalsekreterare Nina Ekelund, Hagainitiativet för 10 år sedan. Med en bakgrund från politiken, offentliga sektorn, forskning och näringsliv, såg hon en tydlig brist på kommunikation mellan dessa.


– Om vi ska lyckas påverka klimatförändringarna, så behöver alla olika delar i samhället mötas och kommunicera. Det offentliga, politiken, frivilliga organisationer, forskningen och näringslivet – vi behöver skapa nya konstellationer som jobbar i en gemensam kraft och mot samma mål. Vi såg när vi startade, att näringslivet behövde en röst. Och vi ser idag, att näringslivet är en stark röst som gör skillnad, och som måste bli lyssnad på! säger Nina.


Hagainitiativet vill bidra till ett positivt samtal i samhällsdebatten, som visar på det starka engagemanget som råder i näringslivet, och vilka möjligheterna som finns för att göra skillnad. Kostnaderna med klimatomställningar är nu billigare, för att bli dyrare för varje år som man väntar med sin omställning. Ju tidigare man som företag ställer om, desto billigare blir det således.


– Vi har intervjuat flera hundra företag i Sverige och resultatet är tydligt. Det ÄR lönsamt för företag att minska sin klimatpåverkan! Det är främst två aspekter som ger lönsamhet: varumärke och employer branding. Varumärket blir starkare och man blir en attraktiv arbetsgivare. Yngre och kompetenta människor, accepterar inte en arbetsgivare som inte tar sitt ansvar eller som inte har miljöfrågan högt på agendan.


Med sina fjorton medlemmar, som McDonald´s, Axfood, Stockholm Exergi och Preem, vill Hagainitiativet visa att ambitiösa klimatstrategier ger affärsmässiga fördelar och ökad lönsamhet. Med rätt mål och styrmedel kan näringslivet bidra till en snabb klimatomställning. De försöker därför motivera politikerna till mer ambitiösa klimatmål. När de startade var målet att minska utsläppen med 40 procent till 2020. Vid senaste uppföljningen såg de att 10 av 14 medlemmar redan nått målen – med råge. För 2030 sticker de ut hakan igen, och har tillsammans med medlemmarna bestämt att komma ner till netto noll år 2030. Det är 15 år före regeringen!


– Vi har tittat på vad vetenskapen säger, och vi ser att det går, med rätt förutsättningar från politikerna. Men ju längre vi väntar med en omställning, desto större blir åtagandet, säger Nina och tillägger:


– EU-politiken är superviktig att påverka, och där mobiliserar vi oss med organisationer från Norge, Finland och Danmark. Vi har intervjuat ledningen hos de största företagen från de olika länderna, och samtliga har klimatfrågan liggandes överst på agendan. Företagen känner tryck underifrån, de ser lönsamheten i klimatomställningen och vill bidra med ett samhällsansvar. Vi vill se ett lönsamt näringsliv i Sverige, Europa och världen som tar miljö- och klimatfrågorna på allvar. Politikerna måste undanröja hindren och ge oss förutsättningarna. Vi vill se en vassare politik med mer ambitiösa klimatmål!

2019-11-28