Dela artikel

Klinik med mångfald

Karlstads Kirurgiska Laserklinik är en klinik med otrolig bredd som också har en gedigen erfarenhet och som hittills har haft över 80 000 kunder. – Vår styrka ligger i vår erfarenhet och att vi alltid finns tillgängliga för våra kunder, säger Anne Bolar.

De tre delägarna, Elisabeth Axelsson Bäccman, Anne Bolar och Maud Abrahamsson köpte Karlstads Kirurgiska Laserklinik för fem år sedan. Kliniken är en av Skandinaviens äldsta som öppnade för drygt 30 år sedan.


       – Det är ingen klinik som har mer erfarenhet än vad vi har. Allt här är väl inarbetat, säger Maud. 

Både Elisabeth och Maud jobbade som sjuksköterskor på kliniken innan de tog över tillsammans med Anne som idag är verksamhetschef.


       – Jag och Maud fokuserar på patienterna och Anne som kan företagande koncentrerar sig på verksamheten. En mix som är väldigt bra, säger Elisabeth. 


Verksamheten har en stor bredd då den inte bara är en injektionsklinik utan även en medicinsk- och kirurgisk laserklinik. Här jobbar totalt fyra sjuksköterskor, en hudläkare och en ögonläkare. Dessutom har de ett samarbete med en plastikkirurg. 

Här kan kunderna bland annat få hjälp med alltifrån åderbråck, ådernät, födelsemärken och pigmentering till kemiska peelingar, trådbehandlingar och alla typer av injektionsbehandlingar. 


Listan kan helt enkelt göras lång då klinikens utbud är minst sagt stort. På kliniken har de en stor maskinpark med nio olika lasrar, som alla har sina egenskaper för att behandla olika problem. Med hjälp av laser kan de ta bort bland annat hår, tatueringar och födelsemärken. 


Innan man som patient tar bort ett födelsemärke, är det viktigt att en hudläkare bedömer det.


       – Det är otroligt viktigt att en hudläkare finns med. Så är det alltid hos oss och det ska man som kund alltid kräva, säger Elisabeth.


Alla som jobbar på kliniken är certifierade, både sjuksköterskor och läkare och alla är specialiserade på sitt eller sina områden.  

På kliniken jobbar de mycket med konsultationer, för att komma fram till en bra behandlingsplan som lämpar sig bäst för kunden/patienten. 


        – Vi lägger mycket tid på att informera och vägleda, så att det blir rätt för kunden, säger Maud.

Till kliniken kommer kunder i alla åldrar, både män och kvinnor även om deras största målgrupp är kvinnor mellan 30 och 65 år.

På kliniken eftersträvar de alltid att hålla sig uppdaterade och vidareutvecklas inom olika områden. 

        – Vi är noggranna med att hålla koll på vad som händer i vår bransch och vi går regelbundet på fortbildning, olika workshops, seminarier och så vidare, men vi lägger också stor vikt vid att  koncentrera oss på det vi gör och behålla kvaliteten. Branschen växer enormt fort, men vi vill alltid att det ska finnas riktigt med forskning och underlag innan vi hoppar på, säger Anne. 


2019-10-21