157040 HM
157040 HM0
157040 HM1
157040 HM2
157040 HM
157040 HM0
157040 HM1
157040 HM2

Konferenshotell mitt i Sörmlands hjärta

Målsättningen hos Hotel Malmköping är klar – det ska bli den bästa konferensanläggningen i hjärtat av Södermanland. Och mycket talar redan för att ägaren Rolf Lydahl och Ann-Sofie Nilsson, som ansvarar för driften, kommer att nå sitt mål. Och man har redan kommit en bra bit på väg.

Byggnaden, som Hotel Malmköping huserar i, har genomgått mycket sedan den byggdes på 50-talet. Först var här ett vårdhem som byggdes ut under flera etapper under 60- och 70-talet. I början av 90-talet lades vårdverksamheten ner och byggnaden användes i stället som bland annat reservskola och lokaler för Migrationsverket.

Men runt millennieskiftet hände något. Ett stort grusföretag byggde om det före detta vårdhemmet till konferenscenter och hotell – främst för egna konferenser. När detta företag senare gick i konkurs klev den lokale fastighetsägaren och entreprenören Rolf Lydahl in i bilden. Han köpte hotellet och fick nycklarna under våren 2012.

Nu snart fyra år senare har drömmen om att bli det bästa konferenshotellet i hjärtat av Sörmland börjat realiseras.

– Vi bestämde oss redan från början vart vi ville och vi har konsekvent arbetat i den riktningen. Och vi är absolut på rätt väg, säger Rolf Lydahl.

Med Ann-Sofie Nilsson som driftansvarig och tillsammans med sin personal har man sakta men säkert byggt upp ett populärt konferenshotell. Under det första året låg omsättningen på runt 3,5 miljoner kronor. År två var siffran 5,5 miljoner och i år hoppas man passera sjumiljonersstrecket.

Samtidigt vet både Rolf och Ann-Sofie att det återstår en hel del arbete. 


– Vi måste upp till en nivå där omsättningen ligger på tio miljoner om året för att det ska vara en vettig affär. I dag är vi en restaurang med övernattningsmöjligheter men vi ska bli ett konferenshotell med bra restaurang, menar Rolf Lydahl. Anläggningen klarar i dagsläget 70 övernattande gäster åt gången.

Mycket pekar på att Hotel Malmköping är på god väg att nå sitt mål. I dag har verksamheten en stadig kundkrets med främst den offentliga sektorn som återkommande kunder.

– I början bestämde vi oss för att bara marknadsföra oss lokalt för att vi inte tyckte att vi var mogna för de större företagen. Vi annonserade till exempel endast i lokal press. Men sedan har vårt goda rykte spridit sig, bland annat till olika kommuner, säger Ann-Sofie.

Hotel Malmköping har fyra konferenslokaler. Den största rymmer 120 deltagare och den minsta passar bra för grupper på upp till tolv personer. Hotellet har även tillgång till en bodega som används som restaurang men som även fungerar som konferenslokal om behovet finns.

Förutom de goda faciliteterna och de effektiva lokalerna(alla konferensutrymmen, restaurang och bar ligger i ett plan i anslutning till varandra) har Hotel Malmköping hittat ett annat vinnande recept för att behålla och locka till sig nya kunder – personalen.

– Vi är väldigt familjära och känner igen våra kunder. Det blir ett personligt möte och aldrig stelt, säger Ann-Sofie.

Hotel Malmköping kan även stoltsera med att ha vunnit LRF:s pris för bästa mathantering. Och hösten 2014 kammade hotellet hem ytterligare ett pris för bästa värdskap. Det kanske inte är så konstigt med tanke på det höga snittbetyg man fått på bokningssajten Booking.com.

– Vår utgångspunkt är att Hotel Malmköping ska vara den bästa konferensanläggningen i hjärtat av Sörmland. Vi har citationstecken kring de orden men snart kan vi nog ta bort dem, säger Rolf Lydahl.

Menyn i den högt uppskattade restaurangen är något som hotellet satsar extra hårt på. Vällagad mat gjord av närproducerade råvaror så långt det går.

Under julbordssittningarna, som startar första advent och pågår fram till jul, serveras till exempel endast nötkött från Rolf Lydahls egna gård.

Hotel Malmköping har ytterligare ett ess i rockärmen. Det var nämligen i Malmköping som 100-åringen gick ut genom fönstret och försvann. Jonas Jonassons boksuccé finns i varje hotellrum och alla gäster kan avnjuta ett kapitel eller två innan de slumrar in för kvällen. Gästerna kan dessutom gå i 100-åringens fotspår då det anordnas vandringar runt om på orten.

Även om konferenserna är huvudsysslan för hotellet går det förstås även att boka ett bröllop eller ta med sig hela släkten och sätta sig i restaurangen för en pampig middag.

Men trots att hotelledningen ser ljust på framtiden är de aldrig riktigt nöjda. Rolf, Ann-Sofie och personalen bollar ständigt nya idéer för att göra hotellet ännu bättre.

– Man kan inte bara slappna av och slå sig till ro. Man måste hela tiden förnya sig om man vill vara den bästa konferensanläggningen i hjärtat av Sörmland.

2015-11-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies