Dela artikel

Kontinuitet, kvalitet och trygghet

Att kombinera vanliga skolämnen som matematik och svenska med praktiska och estetiska ämnen som fotboll och drama stärker lärandet och höjer resultaten även för de teoretiska ämnena. Det anser man på Gubbängsskolan i Farsta.

Gubbängsskolan i Farsta är en gedigen traditionell skola som startades redan 1947. Här finns djupt rotade traditioner av kontinuitet, kvalitet och trygghet. Sedan augusti i år är Karin Langlet rektor.
– Bra undervisning och duktiga lärare, det utgör grunden för oss här på Gubbängsskolan, menar Karin.
Sedan flera år tillbaka har skolan ett antal olika inriktningar. Fotbollsprofilen kan väljas från årskurs 7-9 och som elevens val redan från fjärde klass. Ett annat elevval är bild och form. Dessutom finns sedan länge en dramaprofil från sjunde till nionde klass.
– Gubbängsskolan är en vanlig skola, trygg och bra, som dessutom har de här praktiska och estetiska inriktningarna, säger Karin. De stärker inlärningen även för de teoretiska ämnena.

I dag har Gubbängsskolan omkring 700 elever från förskoleklass till och med nian. Inbäddad mellan ett lugnt villaområde och Gubbängsfältet ser skolan egentligen inte särskilt stor ut. Men här finns rejäla resurser. Bland annat har idrottshallen även en simhall, något som är väldigt ovanligt bland svenska skolor.
– Vi får hyra badet precis som alla andra men det innebär att vi inte har några långa transportsträckor när vi ska bada, förklarar Karin. De flesta av våra elever lär sig simma redan på fritids och behöver inte gå i simskola för att nå målen i årskurs fem.
Ytterligare något som gör Gubbängsskolan unik är att verksamheten kring kamratstödjare, de så kallade Gubbänglarna, har varit väletablerad i många år. Tillsammans med antimobbning-teamet arbetar de för att göra skolan så trygg som möjligt för alla elever.
– Eleverna är trygga på vår skola, berättar Karin. Det visar de undersökningar som vi genomfört. Just tryggheten är en stor fördel jämfört med många nyare skolor.

2012-11-05