Kostnadsfri rådgivning för konsumenter
Telekområdgivarna är ett opartiskt och icke vinstdrivande aktiebolag som finansieras av deltagande operatörer från telekombranschen.
Telekområdgivarna startades i en tid då marknaden precis hade omreglerats. Konsumenterna hade mycket problem och var i princip alltid förlorare i de många tvister som uppstod mellan kund och telekombolag. Allmänna reklamationsnämndens beloppsgräns gjorde att kunden fick förlita sig till telekombolagets goda vilja eller dra ärendet till domstol. Många konsumenter behöver rådgivning gällande olika avtal rörande telefoni, tv och bredband. Därför behövs Telekområdgivarna.
– Vi skriver individuella avtal med varje operatör. Till exempel kundtjänstens klagomålshantering och säljarnas marknadsföring skapar stora problem i den här branschen, förklarar verkställande direktör Mattias Grafström.
Alla privatpersoner kan vända sig till Telekområdgivarna för kostnadsfri rådgivning i förebyggande syfte eller om man har en tvist med sin leverantör. I det senare fallet är det viktigt att man först och främst kontaktar operatören för att försöka lösa problemet. Först därefter kan Telekområdgivarna, som bland annat har satt upp uppföranderegler för branschen, träda in med råd och tips.
Men hur klarar Telekområdgivarna egentligen att hålla sitt löfte om opartiskhet? Att finansiera betyder per automatik inte att äga, utan Telekområdgivarna styrs av Konsumentverket och Post & Telestyrelsen tillsammans med representanter i branschen.
– Det ska vara opartiskt ända upp på styrelsenivå och det är alltid någon av de två myndigheterna som sitter på ordförandeposten, om det blir omröstning så är det staten som har utslagsrösten, säger Mattias Grafström.
2015-04-16
Dela artikel