Dela artikel
Kunden vet vem som kommer varje dag
Med en tanke om närhet och trygghet för kunden startades Anna & Pirjos Hemtjänst & Service år 2014. Här har en brukare totalt max fyra till fem olika personer som hjälper dem med vardagsbestyren.
Anna Rosén och Pirjo Lundegren har en lång erfarenhet inom
hemtjänsten och redan 2009 gick de in som underleverantörer till
Camillas hemtjänst. Men förra vintern köpte duon ut den dåvarande ägaren
och företaget bytte namn till Anna & Pirjos Hemtjänst &
Service.
Företaget är baserat i Sollentuna där såväl kontor som alla kunder
finns. Och just närheten är något som uppskattas högt. Dessutom arbetar
Anna & Pirjos Hemtjänst & Service fullt ut med kontaktmannaskap,
vilket innebär att i regel samma personal ska arbeta med kunden hela
tiden. Här har en brukare max fyra till fem olika personer som hjälper
dem med vardagsbestyren.
– Vår personal tar tillsammans med sina kunder fram ett schema som
passar kunderna. Det gör det hela väldigt tryggt, säger Anna Rosén som
delar rollen som verksamhetschef tillsammans med Pirjo Lundegren.
– Kunden vet vem som kommer varje dag och vår personal vet vilka som är deras kunder, fortsätter hon.
Hemtjänstföretaget är också väldigt mån om sin personal på 38 personer.
Här arbetar de anställda bara helg en gång i månaden, och vid högtider
läggs det prioritet att personal med småbarn får vara lediga.
Men även under arbetstiden är friheten stor.
– Vi litar på de anställda och försöker arbeta med frihet under
ansvar. Är kunderna nöjda är vi inte exakt petiga med tider och så. I
stället försöker vi jobba mänskligt och se vår personal, säger Pirjo
Lundegren.
I framtiden hoppas duon kunna utveckla sitt företag ytterligare. Men
att ta steget till andra kommuner är inte aktuellt i dagsläget.
– Då satsar vi hellre på det befintliga än att vi ska blanda in fler kommuner, säger Pirjo Lundegren betryggande.
2016-01-13