AdobeStock_1384426085
3-5 min lästid

Kunder du inte vann – så bearbetar du dom på nytt

Alla säljare och marknadsförare har mött dom: potentiella kunder som visade intresse, fick offert, kanske till och med bokade ett möte – men som till slut valde någon annan, sköt upp beslutet eller tystnade helt. Men det betyder inte att läget är förlorat för alltid.

I det här inlägget går vi igenom hur du med smart tajming, riktat innehåll och ärlig kommunikation kan få en ny chans att vinna kunder som du tidigare inte fått in.

Därför är det värt att ta kontakt igen

  • Behov förändras – vad som inte passade förr kan vara aktuellt nu
  • Ny budget, ny kontaktperson, ny prioritet
  • Du har kanske uppdaterat din tjänst eller blivit bättre på det de saknade
  • Förtroende byggs över tid – kanske var de inte redo då

5 steg för att bearbeta tidigare icke-vunna kunder

1. Skapa en lista i CRM

Filtrera kontakter som:

  • Fick offert men tackade nej
  • Bokade möte men inte gick vidare
  • Klickade i kampanj men konverterade aldrig

2. Segmentera och prioritera

Titta på:

  • Hur långt de kom i processen
  • Hur relevant din tjänst är för dom idag
  • Om du har nyheter som är extra relevanta för just dom

3. Skicka ett relevant återaktiveringsmejl

Exempel:

  • "Vi har gjort om våra paket efter feedback – vill du se vad som ändrats?"
  • "Ny funktion: Löser ett vanligt hinder vi hörde från många"
  • "Kostnadsfri strategigenomgång – 30 min där du får tre konkreta tips"

4. Använd riktat innehåll i din uppföljning

Skicka artiklar, guider eller kundcase som:

  • Speglar deras tidigare invändningar
  • Visar nya värden eller lösningar
  • Hjälper dom förklara internt varför ni är relevanta nu

5. Följ upp personligt och avslappnat

Exempel:

  • "Hej! Jag vet att tajmingen inte var rätt då. Men vi har uppdaterat [X] och flera tidigare tveksamma kunder har kommit tillbaka. Vill du kika igen?"

Vad du absolut inte ska göra

  • Låtsas som att inget hänt – visa att du minns deras tidigare kontakt
  • Gå på hårt direkt med sälj – skapa värde först
  • Massutskick utan anpassning

Summering

En nej-kund betyder inte nej för alltid. Med rätt tajming, uppdaterat värdeerbjudande och personlig kontakt kan du få en andra chans. Ofta är dessa kunder snabbare att ta beslut – för de har redan gjort resan en gång.

2025-08-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.