Dela artikel
”Kunderna går på personlighet”
Det har gått bra för Kaarina Ahola. På kort tid har hennes hemtjänstföretag AB Vårdproffsen i Stockholm vuxit från några enstaka kunder till 55 stycken. Enligt henne själv ligger en stor del av förklaringen i personalens stora empati. ”Kunden väljer en person de gillar, vilket företag som står bakom spelar mindre roll”, säger Kaarina.
Kaarina Ahola har arbetat inom vården sedan hon var 17 år och många av
åren tillbringades i den kommunala hemtjänsten. Men i takt med att allt fler
privata vårdaktörer poppade upp valde Kaarina att förverkliga sin egen dröm om
entreprenörskap. Hennes drivkraft är en stark kärlek till äldre personer och
viljan att leverera kvalitet.
– Det är viktigt att ha en bra och nära relation till de äldre. Mina
anställda har arbetat många år inom vården, och blivit omtyckta för sitt
arbete. Tack vare dem har många kunder följt med när de börjat sin anställning
hos mig, säger Kaarina.
Hon lägger själv möda och tid på den personliga kontakten med sina
kunder. När Kaarina väl bestämde sig för att starta Vårdproffsen skickade hon
personliga blomsterkort till alla sina tidigare kunder. Att sitta i ett långt
telefonsamtal med en äldre är inte heller ovanligt.
– Det är oerhört viktigt att känna empati och ha ett intresse för
yrket. Sedan tycker jag inte man ska underskatta vikten av en bra utbildning.
Det ger en god grund även om personligheten och den empatiska förmågan väger
tyngst, säger hon.
Kaarina har själv studerat vid Vårdhögskolan och ser hur varje generation
bär med sig nya livshistorier.
– Det kräver att vi hänger med och är ute i arbete. Trettiotalisterna
har ett helt annat bagage än tidigare generationer, de kommer med nya
erfarenheter och sjukdomar. Då är det viktigt att vi anpassar oss efter nya behov.
Vårdproffsen i Stockholm har de senaste åren varit något av en framgångssaga,
samtidigt vill Kaarina Ahola inte växa för mycket.
– Vi vill fortsätta vara verksamma i Täby med omnejd. Här trivs vi och
här finns det många äldre som efterfrågar våra tjänster.
2012-08-29