141004w
141004w2
141004w
141004w2

Kvalitetsmedveten eldsjäl bakom framgångsrikt assistansbolag

Att driva ett företag inom personlig assistans och hemtjänst kan vara tufft. Det finns i dag en uppsjö med regler som man måste förlita sig till, samtidigt som lönerna inte alltid är de bästa. Men med ett stort driv och fokus på kvalitet kan man lyckas. Det menar Susanne Lindberg, ägare av Assistansporten i Tyresö. ”Jag brinner för de äldre och de funktionshindrade”, säger hon.

För Susanne Lindberg, som tillsammans med sin son driver Assistansporten (som i skrift kallas för A-porten), finns det en klar anledning varför hon valt att stanna i assistansbranschen sedan 1985.
   – Jag brinner för de äldre och de funktionshindrade. Man måste göra sitt bästa, säger hon och beskriver sig som något av en eldsjäl.


Företaget har funnits sedan 2005, men det var först 2012 som Susanne klev in i bilden. Idéen kom från Susannes son efter att Susanne brutit armen och behövde hjälp från sina barn.
   – Han sa ”är det inte bättre att vi startar ett hemtjänstföretag så att vi kan trygga din ålderdom, för jag vill inte ta hand om dig när du blir gammal’’, säger Susanne.


I dag har Assistansporten växt till ett företag med 18 anställda. Företaget har två brukare inom personlig assistans och är verksamma inom hemtjänst i ett par olika kommuner.
   Men att företaget ska skynda på för att växa ytterligare är inte något Susanne Lindberg vill se.
   – Jag har alltid sagt att jag inte vill gå käpprätt uppåt. Jag ser vårt företag fortfarande som det lilla familjenära där jag vill känna mina kunder och brukare. Jag vill veta vilka som är mina anställda. Kvalitet framför kvantitet. Just kvaliteten är väldigt viktig för mig, säger Susanne.


Hon berättar att personlig assistans och hemtjänst skiljer sig mycket åt trots att det går ut på att hjälpa personer med något funktionshinder. Inom hemtjänsten görs punktinsatser där flera olika brukare besöks ett par gånger om dagen, medan en personlig assistent tillbringar flera timmar i sträck tillsammans med brukaren.
Den senaste tiden har Assistansporten utökat sin verksamhet något och erbjuder nu även rut-tjänster.
   – De äldre får inte till exempel fönsterputs och storstädning som bistånd och då vill jag kunna erbjuda dem det med hjälp av rut-avdraget, säger Susanne Lindberg.


Assistansporten är även ett unikt företag då de har en anställd certifierad coach som hjälper de anställda med bland annat personlig utveckling.
   – Jag har en tjej som vi har utbildat och som nu coachar min personal ute på arbetsplatsen utifrån brukarens behov, säger Susanne Lindberg.

2014-09-26
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies