EM_Uniguide_02

Låt Uniguide vara din kundtjänst och länk ut till kund

När Susanna Ehrström klev in som ny ägare för Uniguide var omstruktureringen omedelbar. Befattningen som vd togs temporärt bort till förmån för medarbetarna och skapandet av en arbetsplatskultur med värme, tillit och skratt. Organisationen blev extremt platt och antalet kunder skalades ner samtidigt som omsättningen ökade. Idag är gotländska Uniguide, med sina drygt fyrtio anställda, en viktig del av öns företagsliv. Inom kort kan vi se fram emot att möta dem på fastlandet!

Susanna är född och uppvuxen i en jord- och skogsbruksfamilj i Dalarna. Hon är amatörtränare inom travsport, vurmar för handikappidrott, har drivit vård- och omsorgsbolag i Nacka och var med och startade upp Rolandz med Robert Gustafsson i spetsen under åren hon mellanlandade i Stockholm. Med sina tre barn gick resan från Stockholm vidare ner till Gotland.


– När jag började arbeta för Uniguide för sex år sedan, påbörjades en både märklig och mycket utvecklande resa. Jag insåg tidigt att det tyvärr är vanligt att anställda inom kundtjänst känner sig både åsidosatta och anonyma av uppdragsgivarna. Vilket givetvis också drabbar kunden som inte får ta del av den nytta som en integrerad och engagerad kundtjänst ger. Vi som företag började ställa krav på våra kunder för att skapa ett större värde i tjänsten och för att förbättra arbetsmiljön för våra anställda. Vi anser att kundtjänsten är företagets viktigaste länk till kunden och företagets ansikte utåt. 


Uniguide lägger ett stort fokus på teknik och strategi, för en optimal upplevelse för kundernas kunder. 


– När du som företag eller organisation väljer att se oss som en viktig del av din verksamhet, som en samarbetspartner mer än leverantör, då bidrar det till en ökad förståelse hos oss och servicen till slutkunden blir bättre. Det blir en given vinst för alla. Först när du som företag eller organisation har fått den informationen och accepterar den, får du möjlighet att bli kund hos oss, berättar Susanna. 


Uniguide arbetar idag med två ben i verksamheten, fastighetsbranschen samt givar- och medlemsservice. 


– På fastighetsidan erbjuder vi felanmälningar där varje samtal påbörjas med en bedömning om ärendet är av akut art eller inte. Därefter hanteras det efter utsatt eskaleringsrutin i kundernas egna system. Vi hanterar inkommande samtal, hisslarm och driftlarm i kombination med andra typer av jourtjänster. Vi är stolta över att få möjligheten till att ha fina varumärken såsom SBB Norden, Skandia Fastigheter, Atrium Ljungberg och Hestia Förvaltning på fastighetssidan.


Susanna berättar att i en akut uppkommen situation spelar det ingen roll vilken tid på dygnet det är. Situationen måste lösas även om det innebär att väcka ägare eller en vd mitt i natten. 


– Jag blev själv uppringd på natten av personalen för några dagar sedan, då det krånglat till sig med överlämnandet och det läckte vatten i en fastighet. Då gällde det att agera snabbt och vi kopplade in en annan kund, ett jourbolag. Felet avhjälptes snabbt och smidigt och skadan minimerades. Samarbete mellan kunderna är något vi ständigt eftersträvar, då det ofta ger bra synergier.


För välgörenhetsorganisationer tar Uniguide hand om kommunikationen med givare och medlemmar, från gåvosamtal till personliga samtal, administration, registrering och fakturering. Det handlar om mjuka värden. Kunderna är bland annat Säljarnas Riksförbund, Suicide Zero, Diabetesfonden, RFSU och Barncancerfonden. All kommunikation utförs i kundernas egna system.


– Vi har alltid tyckt att det känns väldigt fint att få erbjuda gotländsk personal dessa fina varumärken som vi har som kunder, och samtidigt vara med och berika öns näringsliv. Jag är otroligt stolt över alla medarbetare, som med sitt stora engagemang har möjliggjort vår resa. Nu är vi redo för att ta nästa steg! Med vårt nya kontor i Eskilstuna, som kommer att sysselsätta ett härligt gäng på uppemot tio anställda, hoppas vi på att kunna bidra till att fler företag och organisationer kan lyfta sitt varumärke med hjälp av våra kundtjänstmedarbetare, avslutar Susanna Ehrström.

Läs mer...

2021-03-05

Em_Gigs for her_02

Vägen till jämställdhet och inkludering går genom ett sunt ledarskap

Artikel Gigs for her AB hjälper företag att sätta sin plattform för jämställdhet och inkludering, Genom att ge företag stöd i organisationsutveckling och genom att göra jämställda och inkluderande rekryteringar...
Em_serviceinabox_03

IT-företag med känsla

Artikel Bakom IT- och konsultföretaget Service in a Box AB finns en lång erfarenhet av data och IT men också en enorm drivkraft att hjälpa människor och företag så att de på bästa sätt kan använda IT som ett verktyg...
  • UNIGUIDE
  • Tel: 0498-498 498
  • Adress: Specksrum 5, 621 55 Visby
6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan.

EM_mercedes.murat_04

Mercedes Murat

Konstnären som balanserar känslofylld konst med hårt fysiskt arbete.

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom Skincity

Annica Forsgren Kjellman ligger bakom skönhetsimperiet Skincity – professionell hudvård online.

Arkiv

© 2021, Enterprise Magazine