EM_Uniguide_02

Låt Uniguide vara din kundtjänst och länk ut till kund

När Susanna Ehrström klev in som ny ägare för Uniguide var omstruktureringen omedelbar. Befattningen som vd togs temporärt bort till förmån för medarbetarna och skapandet av en arbetsplatskultur med värme, tillit och skratt. Organisationen blev extremt platt och antalet kunder skalades ner samtidigt som omsättningen ökade. Idag är gotländska Uniguide, med sina drygt fyrtio anställda, en viktig del av öns företagsliv. Inom kort kan vi se fram emot att möta dem på fastlandet!

Susanna är född och uppvuxen i en jord- och skogsbruksfamilj i Dalarna. Hon är amatörtränare inom travsport, vurmar för handikappidrott, har drivit vård- och omsorgsbolag i Nacka och var med och startade upp Rolandz med Robert Gustafsson i spetsen under åren hon mellanlandade i Stockholm. Med sina tre barn gick resan från Stockholm vidare ner till Gotland.


– När jag började arbeta för Uniguide för sex år sedan, påbörjades en både märklig och mycket utvecklande resa. Jag insåg tidigt att det tyvärr är vanligt att anställda inom kundtjänst känner sig både åsidosatta och anonyma av uppdragsgivarna. Vilket givetvis också drabbar kunden som inte får ta del av den nytta som en integrerad och engagerad kundtjänst ger. Vi som företag började ställa krav på våra kunder för att skapa ett större värde i tjänsten och för att förbättra arbetsmiljön för våra anställda. Vi anser att kundtjänsten är företagets viktigaste länk till kunden och företagets ansikte utåt. 


Uniguide lägger ett stort fokus på teknik och strategi, för en optimal upplevelse för kundernas kunder. 


– När du som företag eller organisation väljer att se oss som en viktig del av din verksamhet, som en samarbetspartner mer än leverantör, då bidrar det till en ökad förståelse hos oss och servicen till slutkunden blir bättre. Det blir en given vinst för alla. Först när du som företag eller organisation har fått den informationen och accepterar den, får du möjlighet att bli kund hos oss, berättar Susanna. 


Uniguide arbetar idag med två ben i verksamheten, fastighetsbranschen samt givar- och medlemsservice. 


– På fastighetsidan erbjuder vi felanmälningar där varje samtal påbörjas med en bedömning om ärendet är av akut art eller inte. Därefter hanteras det efter utsatt eskaleringsrutin i kundernas egna system. Vi hanterar inkommande samtal, hisslarm och driftlarm i kombination med andra typer av jourtjänster. Vi är stolta över att få möjligheten till att ha fina varumärken såsom SBB Norden, Skandia Fastigheter, Atrium Ljungberg och Hestia Förvaltning på fastighetssidan.


Susanna berättar att i en akut uppkommen situation spelar det ingen roll vilken tid på dygnet det är. Situationen måste lösas även om det innebär att väcka ägare eller en vd mitt i natten. 


– Jag blev själv uppringd på natten av personalen för några dagar sedan, då det krånglat till sig med överlämnandet och det läckte vatten i en fastighet. Då gällde det att agera snabbt och vi kopplade in en annan kund, ett jourbolag. Felet avhjälptes snabbt och smidigt och skadan minimerades. Samarbete mellan kunderna är något vi ständigt eftersträvar, då det ofta ger bra synergier.


För välgörenhetsorganisationer tar Uniguide hand om kommunikationen med givare och medlemmar, från gåvosamtal till personliga samtal, administration, registrering och fakturering. Det handlar om mjuka värden. Kunderna är bland annat Säljarnas Riksförbund, Suicide Zero, Diabetesfonden, RFSU och Barncancerfonden. All kommunikation utförs i kundernas egna system.


– Vi har alltid tyckt att det känns väldigt fint att få erbjuda gotländsk personal dessa fina varumärken som vi har som kunder, och samtidigt vara med och berika öns näringsliv. Jag är otroligt stolt över alla medarbetare, som med sitt stora engagemang har möjliggjort vår resa. Nu är vi redo för att ta nästa steg! Med vårt nya kontor i Eskilstuna, som kommer att sysselsätta ett härligt gäng på uppemot tio anställda, hoppas vi på att kunna bidra till att fler företag och organisationer kan lyfta sitt varumärke med hjälp av våra kundtjänstmedarbetare, avslutar Susanna Ehrström.

Läs mer...

2021-03-05

EM_fobab_01

Snickare och entreprenör med bred kunskap

Artikel Med stor flexibilitet utför Fobab alltifrån små till större uppdrag åt många företagskunder i Stockholm. Alla uppdrag utförs med stort engagemang och för dem är ingenting omöjligt.
EM_gaestaudius_01

En duktig försvarsadvokat vågar vara tyst

Artikel Processen från det att en person delges en misstanke om brott till förundersökning, kontakt med polis, åklagare och kanske slutligen förhandling i domstol, är ett hantverk som kräver erfarenhet och mod....
  • UNIGUIDE
  • Tel: 0498-498 498
  • Adress: Specksrum 5, 621 55 Visby
EM_andrea_brandstrom_01

Andréa Brändström

Vinnare av Hela Sverige Bakar 2017.

Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

EM_marcus-aujalay_02

Markus Aujalay

Sveriges tuffaste matjury är epitetet på juryn i Sveriges Mästerkock. Markus Aujalay är domaren som ger mästerkockarna mardrömmar.

Arkiv

© 2021, Enterprise Magazine