176015 L1

Liv är omsorg

Livis omsorg i Stockholm är ett företag som sysslar bland annat med personlig assistans, hemtjänst och boendestöd. Här är man väldigt mån om både kundernas och personalens välbefinnande. Därför har Lamula Thorén skapat ett upplägg där kunder och personal matchas ihop utifrån önskemål.

Lamula Thorén kom till Sverige från Uganda som sjuttonåring. Hon läste ekonomi på gymnasiet och tanken var att hon skulle syssla med marknadsföring. Sommaren efter studenten frågade hennes mamma om hon ville komma och arbeta med henne i äldrevården. Och Lamula stortrivdes. En av hennes chefer uppmärksammade hennes entusiasm och arbetsglädje och föreslog att hon skulle läsa social och omsorg, vilket skulle leda till fler möjligheter att påverka äldreomsorgen. Så det var precis vad Lamula gjorde.


176015 L2


– Ibland kan människor säga något som kan förändra ens liv, säger hon.


Lamula läste sociologi med inriktning på äldre och funktionshindrade på Uppsala universitet, där hon tog både sin kandidat- och magister-examen. Hon inledde sin karriär med att arbeta som biståndshandläggare i Tyresö kommun och arbetade sedan som enhetschef för äldreomsorgen på stadsförvaltningen i Bromma. Hon trivdes bra med äldreomsorgen men fann byråkratin problematisk. 


Kunder kunde bli lidande när de inte trivdes med personal som fortsatte skickas till dem. Alla beslut krävde en lång process, då Lamula behövde skicka alla beslut vidare upp i beslutskedjan. Så när regeringen erbjöd alla enhetschefer att gå en kurs i att starta eget företag tog hon tillfället i akt. 


– Jag tänkte att om jag öppnar eget kan jag fatta de här besluten snabbare. Om jag har en missnöjd kund kan jag byta ut personalen på en gång, säger hon.


Det kan vara svårt att välja ett företagsnamn, särskilt som det inte får finnas två företag med samma namn. Livis Omsorg är en finurlig mix av svenska och engelska. Namnet betyder alltså ”Liv är omsorg”. Detta är något Lamula har tagit med sig från sin uppväxt i Uganda. Respekten för de äldre är en stor del av kulturen i Uganda, där de har mycket att säga till om, eftersom de anses vara klokare än de som är yngre. Lamula gör skillnad på att ta hand om de äldre och det hon definierar som äldreomsorg. 


Man tar hand om de äldre med hjälp av äldreboenden och genom att se till att de har en ekonomisk trygghet. Omsorg handlar mer om att även hålla en kontinuerlig kontakt med den äldre generationen, se till att de mår mentalt såväl som fysiskt bra, att de känner sig sedda. Då Lamula vet att många äldre är ensamma, anordnar Livis omsorg till exempel en julfest för sina kunder och anställda varje år, vilket alltid är mycket omtyckt.


När Livis Omsorg får en ny kund, frågar man vad som är viktigast för denne. För vissa är det exempelvis väldigt viktigt med personal som är bra på att laga mat. För andra är städningen det viktigaste. Livis Omsorg väljer sedan personal som får träffa kunden och här är personkemin viktig. Efter mötet har både kund och personal möjlighet att säga nej. 


– Detta upplägg är omtyckt av både kunder och personalen. Det reflekteras bland annat av antalet sjukskrivningar, som inte är lika högt som det annars kan vara. För trivs man på jobbet, mår man ju bättre. Matchningen handlar även om brukarnas integritet.


Lamula har inte bråttom att växa. För närvarande utgör till exempel hemtjänst den minsta delen av de uppdrag Livis Omsorg har. Detta beror delvis på konkurrensen om dessa uppdrag; det finns 120 företag som sysslar med hemtjänst i Stockholms stad. När en äldre människa behöver hemtjänst får denna välja företag från ett häfte, som är så tjockt att det mer kan kallas en bok. Detta ser Lamula som väldigt problematiskt, då det inte är lätt för den oinvigde att veta hur man ska välja rätt företag. 


I dagsläget har Livis Omsorg flest uppdrag för personlig assistans, följt av ledsagare och avlösare. De sysslar även med boendestöd. Här är matchningen Livis Omsorg gör särskilt viktig och fördelaktig, eftersom många av dessa kunder lider av psykiska problem. Då är det bra att snabbt kunna byta ut personal om kunden är missnöjd.


– Det är viktigt att kommunikationen funkar bra. Om allt känns bra är det lättare att se lösningar än problem, avslutar Lamula.



2017-12-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies