Bakom N Trafikskola som ligger i Finntorp, Nacka står paret Robert och Therese. Trafikskolan har funnits ända sedan början av 1990-talet och hette då Finntorps Trafikskolan. Då Robert och Therese tog över verksamheten bytte de också namn för att få en nystart.
Robert började som praktikant, hos det äldre par som då drev trafikskolan. Efter en tid blev han anställd och fick så småningom en förfrågan om att ta över verksamheten.
– Jag tror att han hade en plan att jag skulle ta över redan från det att jag började där och när frågan kom hoppade vi på.
Ända sedan starten 2012 har de utökat verksamheten varje år genom att anställa mer personal och idag är dom sju trafiklärare.
Till körskolan kan alla elever komma, oavsett om de vill ta körkort med automat- eller manuell växellåda.
Här står två automatväxlade och sex manuella bilar. Majoriteten väljer fortfarande att ta körkort med manuell växellåda även om automaterna blir alltmer populära.
För tre år sedan utökade N Trafikskola sina tjänster då de även började med MC- och mopedutbildning.
– Det här är, rent geografiskt, ett ställe där många har nytta av mopedkörkort och vi ser att dessa elever ökar för varje år.
Av MC-utbildningarna finns det flera varianter, A1 (lätt mc) A2 (begränsad) samt A (full/tung behörighet).
När man ska ta körkort finns lite olika upplägg och Robert och hans kollegor försöker alltid att anpassa det efter varje elevs kunskap och behov.
Till exempel kan en del elever ha kört mycket hemma och vill ha tips på vad de kan ha missat.
– Vi brukar uppmuntra handledaren att följa med när eleven tar lektioner, för att se hur vi jobbar och få ett annat perspektiv. På så sätt kan de enklare se vad eleven mer behöver lära sig.
Det är också många elever som kommer till skolan som inte har möjlighet att köra hemma och istället behöver en komplett utbildning med teorikurs och alla körlektionerna.
På trafikskolan erbjuder de individuella intensivkurser. Här finns inga generella startdatum som en del andra trafikskolor brukar erbjuda, här skräddarsyr de istället kurserna efter varje elevs behov.
Att ta intensivkurser har sina fördelar och att anpassa kurserna efter varje elev menar Robert kan vara bättre än de färdiga kurspaketen som en del körskolor erbjuder.
– Att köra mer intensivt är ofta mer effektivt än att köra varannan vecka. Jag tror på ett intensivt upplägg men att ta färdiga kurser är kanske inte alltid det bästa. De som köper färdiga paket tror att de ska vara klara när kursen beräknas vara slut men så är det inte för alla. Vissa behöver mer tid för att lära sig.
Riskettan och Risktvåan är två obligatoriska moment som varje elev måste göra. Riskettan innebär en teoretisk kurs som eleverna får ta del av i körskolans egna lokaler. Risktvåan innebär att eleverna kör på halkbana och där hjälper Robert och hans kollegor till att boka tider åt sina elever.
Det finns i våra framtidsplaner att utbilda oss och själva kunna ta med eleven för att köra på halkbanan. Det vore kul för oss som är trafiklärare att utvecklas och börja med något nytt.
Närmaste i planeringen ligger dock att utöka verksamheten med släputbildningar. Det finns två behörigheter som tillåter den som har behov att köra tyngre släp, något som är vanligt bland hästintresserade och båtmänniskor vilket det finns gott om i Nacka och Värmdö.
– Under hösten/vintern kommer vi att ta nästa steg i vår utveckling av skolan och erbjuda utbildning på de bägge släpbehörigheterna, utökad B och BE.
Till trafikskolan inväntar de nu in två automatväxlad elbilar som de lagt förhandsbeställning på och Robert tror att inom några år är det fler som kommer att utbilda sig på automatväxlade bilar, liksom att elbilarna kommer att bli allt fler. Hos Robert och hans fru är framtidsvisionerna många.
– Vi har som ambitionen att utveckla våra utbildningar mer, det finns många ideér om hur vi kan bli ändå bättre. En dröm vore att starta en Youtube- kanal där vi kan tipsa och berätta om vad man ska tänka på. Vi skulle vilja bjuda på mer av det vi gör samtidigt som det är ett sätt för människor att upptäcka att vi finns, avslutar Robert.