THEOFILS_161207-2132
20180920_074045_2
Foto 2019-11-28 11 26 19
THEOFILS_161207-2132
20180920_074045_2
Foto 2019-11-28 11 26 19

Marknadsledande i sin bransch

Theofils AB, har minst sagt lång erfarenhet av branschen då de i snart hundra år har försett tillverkare inom möbelindustrin med beslag och detaljer. Förutom att de jobbar med många välkända märken har de också ett eget sortiment, vilket gör att de kan skräddarsy lösningar för sina kunder.

Huvudkontoret finns i Jönköping men de har också yrkesbutiker i såväl Malmö som Jönköping och Stockholm och här jobbar totalt 42 anställda. Tidigare befann de sig i centrala Jönköping men flyttade under sommaren 2018 in i nybyggda lokaler på Hedenstorp.

Nytt för företaget är att de numera inte bara köper in produkter från svenska och utländska leverantörer. De har även ett eget sortiment som de började utveckla 2016, då företaget JE Group kom in som delägare i företaget. De har ingen egen tillverkning utan jobbar med utveckling och försäljning.


      – Vi sätter ihop vårt sortiment, som vi köper från olika leverantörer. Genom att vi jobbar med egenutvecklade, kundunika lösningar när kunden har det som krav, kan vi hjälpa dem att skräddarsy en helhet. Det har inte Theofils gjort tidigare, säger Eskil Olsson som är försäljningschef.


Förutom att de bedriver butiksförsäljning har de utesäljare som besöker kunder, innesäljare som tar emot kunder via telefon samt en e-handel. I Jönköping finns också ett fyrahundra kvadratmeter showroom för dem som vill se produkterna.


      – Vi finns på alla marknadsplatser och har alla typer av kunder, säger företagets vd Thomas Nilsson.


Sortimentet är brett och här går det att hitta det mesta inom kök, bad och snickerier men också produkter till verkstadsindustrin. Från sitt lager kan de snabbt och smidigt leverera ut till kund.


      – Vi vill vara ett naturligt val för våra kunder och serva dem för att de ska bli bättre mot slutkunden.


I vår logistikavdelning finns åtta hissar, som är en stor fördel för oss, då det ger en flexibilitet på lagret. Det ger korta ledtider och det är vi ganska ensamma om.


Inom Theofils eftersträvar man hela tiden bra och smarta lösningar och att hitta vägar för att nå så många kundgrupper som möjligt.


      – Vi jobbar inom tre grupperingar, bas-, classic-, och profilsegmentet när vi skapar våra produktfamiljer, vilket medför att vi når olika kundkategorier och det här är en av våra stora styrkor i företaget, säger Thomas.


Nyckeln till Theofils framgång tror Eskil och Thomas beror på deras breda sortiment, den stora kunskap som finns inom företaget och att de håller en hög servicegrad.


      – Att leverera rätt produkt i rätt tid är ofta viktigare än vad produkten kostar. Det är ofta bråttom, då det är den värld våra kunders kund lever i. Med tanke på vårt stora sortiment så är också kunskap oerhört viktigt.


De levererar sina produkter till Stockholm varje dag och två gånger i veckan till Malmö. Kunderna kan också välja om de vill hämta i butik eller få det levererat till dörren.


Som vision för framtiden kommer de att jobba för att deras eget sortiment ska växa, som ett tillägg till det som finns idag.


      – Vi vill göra våra kunder unika, så de i sin tur blir unika mot sina kunder. Vill man utveckla ett vasst sortiment ska man vända sig till oss, säger Eskil.

2020-04-22
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies