Långa ekande korridorer och trånga skrymslen är en ganska vanlig syn i skolor, men inte på Vittra Väsby, som öppnade 2006. Här är man övertygad om att helheten påverkar både lärandet och måendet och man strävar efter att skapa en stimulerande och trygg lärmiljö.
– Det är trevligt att kunna se vad som händer här, kunna se varandra och säga hej. Här har vi ett öppet klimat, både när det gäller förhållningssättet och den fysiska miljön, säger skolans rektor Anna Cederwall.
Hon började arbeta som ämneslärare 1982 och har sedan dess varit rektor på ett flertal skolor samt varit med och startat nya skolor. I våras blev hon erbjuden uppdraget som rektor på Vittra Väsby, ett uppdrag som för henne innebär att kunna bidra och spela roll i barns och ungdomars utveckling och lärande. Att finnas till för eleverna ser hon som en av sina främsta uppgifter. Det viktigaste är att de ska kunna söka vidare till gymnasiet efter tiden på Vittra Väsby.
– Biljetten vidare är att man ska ha godkända betyg i alla ämnen så att man har möjlighet att välja program och komma in på gymnasiet. Även om eleverna inte har ”A” i betyg ska de ha fullvärdigt grundskolebetyg, säger Anna Cederwall.
För att lyckas, gäller det att ha en plan för varje elevs lärande och att utgå från varje elevs behov och förutsättningar. Framgångsfaktorer är tydliga strukturer och ansvarsområden, skickliga lärare, många vuxna runt eleverna som lärare, socialpedagoger och resurser, ett systematiskt elevhälsoarbete och rutiner för tidiga insatser.
– Det krävs också att alla lärare på skolan är trygga vuxna och goda förebilder. Det är en kostym som du alltid har på dig och som du aldrig kan ta av dig. Det måste finnas en bra relation mellan elev, föräldrar och lärare, annars fungerar inte lärandet.
Vittra Väsby har en del nyanlända elever som snabbt slussas in i det svenska språket.
– Vi försöker att ge dem ett språkbad här den första tiden. De läser väldigt mycket svenska och får vara med i de praktiska ämnena där man kan förklara, visa och samarbeta, säger Anna Cederwall.
Alla elever från sexan till nian har egna surfplattor, och de digitala redskapen är ett sätt att hitta nya former för lärande samt för att stötta elever med olika former av inlärningssvårigheter.