162081 BF
162081 BF0
162081 BF
162081 BF0

Med planen att lyfta landets inrikesresor

Sveriges nya inrikesflygbolag stavas BRA, Braathens Regional Airlines, och är en sammanslagning av Malmö Aviation och Sverigeflyg. Efter två års arbete är nu det nya bolaget redo att knyta ihop Sverige på bästa sätt med 13 destinationer och med över 45 500 beräknade flygningar under 2016.

Ett av BRA:s Stockholmskontor ligger strategiskt placerat på andra sidan Ulvsundavägen från Bromma Blocks och Bromma flygplats. BRA är landets nya inrikesflyg och ett resultat av fusionen mellan etablerade Malmö Aviation och Sverigeflyg, där den sistnämnda i sin tur bestod av flera mindre flygbolag som Kullaflyg, Gotlandsflyg, Sundsvallsflyg, Fly Småland, Kalmarflyg, Golden Air och Blekingeflyg. Hela 13 olika bolag och åtta varumärken har därmed blivit ett.


– Arbetet med att slå ihop Malmö Aviation och Sverigeflyg har pågått under två år. Det har varit en lång resa med all personal involverad för att vi ska lyckas pricka rätt med att göra det enklare och roligare att resa. Och nu kan vi äntligen börja effektuera alla våra kundlöften, säger Björn Sjögreen, försäljnings- och marknadsdirektör på BRA, när vi kommer på besök.


Enligt honom kommer sammanslagningen inte påverka den lokala förankring som byggts upp under många år. Han försäkrar om att kunderna även i fortsättningen kommer att möta samma tillmötesgående och trevliga personal när de anländer till hemmaortens närmaste flygplats – som de alltid gjort.


– Ja, det är fortfarande samma personal som tidigare som känner kunderna väl. Vi har lokala medarbetare på samtliga destinationer, vilket stärker den lokala förankringen ytterligare, säger Björn Sjögreen stolt, samtidigt som ett propellerplan av modellen ATR 72 går ner för landning utanför kontorets fönster. 


Totalt finns i dag 29 flygplan av tre olika typer i BRA:s flotta, men Björn Sjögreen avslöjar att drygt sex nya ATR-modeller är på ingående. Varför man satsar på just denna modell beror främst på att de är bränsleekonomiska.


– Vi satsar mycket på miljön. Redan nu är vi miljöcertifierade och vi arbetar för att få ett fossilfritt inrikesflyg. Vi tittar därför även på att beställa in nya jetmodeller om några år som kommer att minska såväl utsläpp som buller jämfört med nuvarande modeller, säger han.


En stor fördel med sammanslagningen är att man nu mycket enklare kan ändra flygplanens rutter om det skulle behövas. Med fler egna flygplan är flexibiliteten betydligt bättre och om ett flygplan, mot all förmodan, skulle gå sönder kan BRA enkelt ersätta det med ett annat.


Flygplatsens framtid

Bromma flygplats har varit omdebatterad och nedläggningshotad de senaste åren, men i dag finns ett beslut om att flygplatsen får vara kvar till åtminstone 2038. Det har gjort att Swedavia, som äger och driver Bromma flygplats, börjat planera för en ny ankomsthall samt en större avgångshall – två faktorer som enligt Björn Sjögreen begränsar BRA i nuläget rent kapacitetsmässigt.


– Det positiva är dock att det här endast behöver byggas ut lite för att resultatet ska ge mycket bättre möjligheter, säger han.


Med gratis lokalproducerad frukost och snabb incheckning på bara 15 minuter (många av konkurrenterna har dubbelt så lång) gör man allt för att resenärerna ska trivas. Dessutom kommer väderskyddade gater och en stor ny lounge efter säkerhetskontrollen att realiseras inom en snar framtid.


Bromma flygplats är som ett nav i verksamheten. Nästan alla flighter går till eller via Stockholms cityflygplats. Detta är ytterligare en styrka. 


– Bromma flygplats är en fantastisk hubb, endast sju kilometer från centrala Stockholm. Det är enkelt och smidigt att ta sig till och från flygplatsen med många avgångar per dag, säger Björn Sjögreen och tillägger:


– Vi knyter ihop Sverige på ett enkelt sätt.


Flygbussar, lokaltrafikbussar, rader av taxibilar och närhet till Tvärbanan skapar tillsammans med goda parkeringsmöjligheter tillgänglighet och enkla transporter.


– Vi har även en cykelparkering utanför för personer som bor i närområdet.


Att Tvärbanan byggs ut och förlängs med stopp intill flygplatsen, som beräknas stå klart 2018, gör även att kommunikationerna förbättras ytterligare.


Ett flygbolag för alla

En majoritet av BRA:s kunder är affärsresenärer som främst nyttjar flygbolagets tjänster från 07–09 och 16–18. Däremellan, under off peak, är priserna ofta lägre vilket är populärt bland alltifrån idrottslag och skolklasser till pensionärer och unga vuxna.


– Vi är ett flygbolag för hela folket. På destinationerna vi flyger till har vi 41 procent marknadsandel, och i stort görs var tredje inrikesresa med oss. Våra huvudsakliga konkurrenter är SAS och Norwegian – men vi har flera destinationer som vi är ensamma om att ha.


Responsen från allmänheten har, enligt Björn Sjögreen, varit väldigt positiv. Men han erkänner också att det även finns några barnsjukdomar i form av tekniska småsaker som man måste slipa till för att nå hela vägen upp till kundlöftet.


– Det vore konstigt om det inte skulle ske med tanke på all den logistik och affärsmässiga skillnader som fanns hos de två tidigare bolagen, säger Björn Sjögreen och delger en stor nyhet:


– Vi har ett nytt samarbete med Finnair som innebär att om du reser i Sverige kan du ta ut poängresor med deras flyg till exempelvis 17 olika destinationer i Asien. Vi hoppas att alla resenärer vill vara med i detta starka lojalitetsprogram som heter ”Bra Vänner”. Det kommer att gälla från och med den 16 maj i år och är självklart en väldigt rolig sak för oss och våra kunder.

2016-04-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies