Dela artikel

Med stor kunskap om medicinsk teknik

Med ett stort teknikintresse, samt en pappa som arbetade med service av produkter inom medicinsk teknik under uppväxten, har Håkan Johansson lång erfarenhet inom området. Sedan tio år tillbaka driver han HJT Service AB i Botkyrka där han främst inriktar sig på utrustning till sjukvården.


När medicinsk, teknisk utrustning går sönder är det viktigt att reparationen utförs på ett korrekt och noggrant sätt. Tack vare lång erfarenhet och grundlig dokumentation över minsta moment har HJT Service flera stora kunder som blivit fasta samarbetspartners.
– De kunder vi arbetar med just nu har vi haft i många år. För ett av företagen servar vi till exempel sondmatspumpar som används till patienter som inte kan äta själva. Till ett annat tar vi hand om lustgasblandare till förlossningsvården, säger Håkan Johansson.
Det handlar främst om service och reparation av utrustningen och genom att arbetet är koncentrerat kring specifika produkter blir kunskapen om dem hög. Det gör att Håkan och hans anställda även skapar möjlighet till att vara med och förbättra produkterna.
– Vi försöker alltid hitta lösningar på problem som uppstår i utrustningen och har flera gånger varit med och förbättrat. Det är roligt eftersom vi dels får en inblick i hur sjukvården fungerar och kan vara med och skapa ett bättre liv för patienterna, men även för den tekniska utmaningens skull, fortsätter han.

Att företaget genomför ett ansvarsfullt arbete råder det ingen tvekan om. Kunderna har höga förväntningar på att den som utför reparationerna vet exakt hur det ska göras. Och för att allt ska vara spårbart finns stora krav på dokumentationen och dess arkivering.
– Vi skriver ner varje litet moment som görs och sparar det i sju år. Sedan skickar vi det vidare till våra partners. Eftersom det hela tiden kommer nya regler för hur service och reparationer ska utföras är det ett ständigt lärande och det är därför viktigt att ha ett stort teknikintresse. Det gäller att inte slarva för att kunna arbeta med det här, säger Håkan.
Hans framtidsplaner för företaget är att få möjlighet att utöka verksamheten och hitta fler nya kunder inom området.
– Visionen är att så småningom ha fem till tio anställda. Det får inte bli för stort heller.

2013-04-08