De allra flesta av oss är i dag beroende av våra mobiltelefoner och att klara vardagen utan den är för många nästan en omöjlighet. Telefonen är ett arbetsredskap, ett kommunikationsverktyg och en källa till trygghet och nöje.
– När jag öppnade mobilverkstad märkte jag att människor hade väldigt svårt att lämna ifrån sig sin mobiltelefon och det var då jag kom på idén om en rullande mobilverkstad, berättar Mobilambulansens grundare och ägare Nicholas Hernandez.
Affärsidén är lika enkel som genial och företaget är unika i landet om den eftertraktade tjänsten.
– Vi åker ut till våra kunder i stället för att de ska behöva lämna in sin telefon i en fysisk butik vilket ofta innebär resor och långa väntetider, säger Nicholas.
Reparationen utförs i företagets bil och tar sällan mer än en halvtimme. Ofta behöver kunden inte vänta mer än en kvart för att få tillbaka sin lagade telefon.
– Kunden får en lånetelefon och vi ringer dem så fort vi är klara vilket gör att de kan fortsätta med det de höll på med under tiden de väntar, säger Nicholas.
Alla reparationer kommer med 12 månaders garanti vilket också är unikt i branschen.
Att arbetar i bilen har flera förklaringar. Dels för att teknikerna slipper bära på verktygen och så slipper kunder att ha främmande människor i sina hem. Just denna lyhördhet för människors önskningar och behov är kännetecknande för Nicholas och säkerligen en av förklaringarna till att det går så bra för Mobilambulansen. Kunderna är både privatpersoner och företag.
– Det kan exempelvis handla om föräldrar som måste vara tillgängliga för sina barn, om mäklare mitt uppe i budgivningar eller om säljare med mycket kundkontakt, berättar Nicholas.
Gemensamt är behovet av att få sin telefon fixad så fort det bara är möjligt. Trots att Mobilambulansen är så snabba fakturerar de inte för sina expresstjänster. Den enda kostnad som tillkommer är en mindre framkörningsavgift. Nicholas skrattar när han berättar att vissa butiker tar 400 kronor för att göra ett funktionstest.
– Det är helt ofattbart att en sådan tjänst inte ingår i priset, säger han och tillägger att somliga butiker också tar betalt för ett kostnadsförslag. Nicholas vet hur viktigt det är för affärerna att inte ta överpriser eller onödiga avgifter.
Främst rör sig Mobilambulansen runt om i Uppsala men då och då reser de längre.
– Jag vet att ett företag som ska överleva på en allt mer konkurrensutsatt marknad behöver bygga sin verksamhet på nöjda kunder och service utöver det vanliga.
En inställning som visat sig lönsam. Kunderna är lyriska och många undrar varför ingen har kommit på idén tidigare.
Mobilambulansens verksamhet växer kraftigt. Idag är efterfrågan så stor att Nicholas och hans anställda har svårt att hinna med. I dagens läge har han en bil och två mobila reparatörer.
– Jag håller på att se över mina möjligheter att utöka genom att köpa in fler bilar och eventuellt anställa fler reparatörer. Om dessa planer går i lås kommer Mobilambulansen att kunna expandera geografiskt.
Ytterligare framtidsplaner är att nå ut till fler företag och erbjuda dem fördelaktiga serviceavtal. En tjänst som flera kunder redan har efterlyst.
Många privatpersoner känner förmodligen inte till att Mobilambulansens tjänster omfattas av rättigheten till RUT-bidrag.
– Det innebär att man bara behöver betala 500 kronor av de 990 kronor som en reparation ganska ofta kostar.
Mässor är ett kommande fokusområde. Tack vare en anställd säljare som enbart arbetar på större mässor vet Nicholas att Mobilambulansens tjänster är eftertraktade vid sådana tillfällen.
Parallellt med Mobilambulansen driver Nicholas den ursprungliga butiken där kunderna lämnar in sina telefoner. Butiken har öppet mellan klockan 09:00 till 19:00 och är även den välbesökt.
Företagets stora framgång kan delvis förklaras med Nicholas personlighet. Han är entreprenör ut i fingerspetsarna och en unik kombination av tekniskt kunnande, företagsamhet och kreativitet.
– Jag har så många idéer som snurrar i skallen men när jag kom på Mobilambulansen förstod jag att det var något alldeles extra.