Dela artikel

Mobilizeras mission – försäljning av trygga mobilabonnemang

Det började år 2008 med 15 kiosker med mobilförsäljning. I dag är Mobilizera ett etablerat företag inom mobiltelefoni som främst satsar på mervärde för kunden i form av skräddarsydda lösningar för mobil och bredband.

Företaget arbetar med försäljning av såväl mobiler som bredband och har i dag 51 butiker – från Malmö till Borlänge. Målet är att förbättra privatpersoners mobila situation genom lösningar som utgår från kundens individuella behov.
   – Som oberoende återförsäljare kan vi guida i djungeln av mobilabonnemang och erbjuda skräddarsydda helhetslösningar med både mobiltelefon och mobila bredband. Vår målsättning är att hålla samma pris som operatörerna gör i sina egna butiker och som oberoende kan vi jämföra olika abonnemang och erbjuda prisvärda paketlösningar, förklarar Åsa Sundeman, vd för Mobilizera.

Eftersom köp av abonnemang är ett avtal som löper över en längre tid är trygghet för kunden en viktig del i Mobilizeras verksamhet.
   – Många kunder upplever köp av abonnemang som komplicerat och svårt, vissa likställer det med att teckna ett elavtal eller en mer komplex pensionsförsäkring. Det kräver mycket av våra säljare, de måste vara snäppet vassare och på ett lätt och pedagogiskt sätt kunna förklara för kund vad de får, vad det kostar och hur länge de är bundna av sitt avtal, säger Åsa och förklarar vidare:
   – Vi lägger stora resurser på att säkerställa vårt kundbemötande och konsten i att göra bra behovsanalyser genom kontinuerliga utbildningar av all personal. Det viktigaste är ett ärligt säljsätt med kundens behov som utgångspunkt. Vi har en väldigt tydlig policy kring hur vi säljer och det är viktigt för oss.

Branchen förändras snabbt och då är det viktigt att även Mobilizera hänger med i utvecklingen. Abonnemangen blir allt mer lika oavsett operatör och då är det viktigt att Mobilizeras butiker kan erbjuda mervärden. Kedjan tittar mycket på nya serviceupplägg, som att kunden ska kunna sälja in sin gamla telefon och på så sätt ges möjlighet att byta upp sig till en ny mobil.


I framtiden önskar Mobilizera att expansionen fortsätter med fler butiker, och nya engagerade franchisetagare kan ta kontakt via Mobilizeras webbplats. De välkomnar också fler tjejer att söka.
   – Att branschen är mansdominerad betyder på intet sätt att kvinnor diskrimineras men en jämvikt skulle vara nyttigt och så är det nog inom alla områden. Vi letar ständigt nya drivna franchisetagare, kvinnor som män. Vår franchisemodell är lönsam och välbeprövad. Vi vet att den fungerar från dag ett, avslutar Åsa.

2014-09-12