Dela artikel

Montessori i Danderyd

Hos Montessoriförskolan Svalan i Danderyd låter man barnen få den tid de behöver för att lära sig saker. Här är hyllor, stolar och andra möbler låga för att stärka barnens lärande och kreativitet. Flera pedagogiska material blir tillsammans en språngbräda för barnen att experimentera och upptäcka saker som matematik, bokstäver och vardagens möjligheter.

För 30 år sedan startade Catharina Hellestam en Montessoriverksamhet som hyrde in sig i en kommunal förskola. Till en början hade man drygt 16 barn. I dag har verksamheten däremot vuxit rejält.
– Numera har vi en egen lokal i en fantastisk byggnad här vid Danderydsvallen. Detta är vår största del som har cirka 100 barn uppdelade på två småbarnsavdelningar och två syskonavdelningar, samt en deltidsförskola där barnen kan vara 15 timmar i veckan, säger Catharina Hellestam som är vd för Montessoriförskolan Svalan AB.

Dessutom driver företaget två mindre Montessoriförskolor i Djursholm samt ytterligare en deltidsförskola där barnen kan vara 15 timmar i veckan och vara resterande tiden hemma eller hos dagmamma. Totalt har verksamheten nästan 200 barn.

Här får alla barn den tid de behöver för att ta på sig regnjackan, diska, måla eller äta. Som en Montessoriförskola med en grund i läroplanen bjuds barnen in till en inspirerande miljö. Räknestavar, rosa tornet och de olika praktiska livet-övningarna är som en ryggrad i verksamheten.
– Montessori är vår grundtanke, men det är även viktigt att vi har med det sociala engagemanget. Vi utgår från ett pedagogiskt tänk där barnen visar oss vuxna vägen till vad de behöver. Vi ser den egna individen och stärker den, och vi låter varje barn bli sett, förklarar Catharina Hellestam.
– Friheten finns inom en ram. Vi har byggt en miljö där barnen kan klara sig själva, men vi finns alltid nära till hands om de behöver hjälp, förtydligar förskolechef Malin Marohn.

Hos Montessoriförskolan Svalan är hyllor och stolar låga för att barnen ska kunna nå allt och för att inspirera dem till lek och kreativitet.
– Maria Montessori skapade ett material som byggde på att stimulera så många sinnen som möjligt, det försöker vi hela tiden arbeta efter. Här finns plats för olikheter, säger Catharina Hellestam.
– Samtidigt vilar hela vår verksamhet, i likhet med alla andra förskolor, på läroplanen. Tack vare våra olika material är den lätt att integrera i vardagen på förskolan. Men Montessoris pedagogiska tanke att låta barnen prova sig fram själva, är något man som förälder gärna får ta med sig hem. Det är ett förhållningssätt att bära med sig i alla delar av vardagen, säger Malin Marohn.

2013-11-04