Dela artikel

Möten över språkgränser

Happy Kids i Kållered är en tvåspråkig förskola där det mångkulturella står i centrum. Här möts barn och vuxna, både män och kvinnor i alla åldrar, som tillsammans talar 27 olika språk. Känslan när man kommer in är att man skulle kunna befinna sig var som helst i världen.

Anneli Brännström, som ligger bakom denna framgångsrika och väluppskattade verksamhet, njuter av att varje dag få bevittna hur barnen lär sig av varandra. Hon berättar om en samling häromdagen där barnen fick välja vilket språk de ville räkna på. 


– Någon räknade felfritt på franska, en annan valde tyska och en tredje svenska, berättar hon entusiastiskt. 


Mångfald råder även bland personalen. Happy Kids har medvetet anställt både kvinnliga och manliga pedagoger i olika åldrar och med olika modersmål. 


– Barnen behöver få möta flera olika förebilder, säger Anneli. 


Man är noga med att lyfta de olika kulturer som finns representerade på förskolan, och för att hjälpa barnen bevara de traditioner som är viktiga för dem firar man högtider från hela världen. 


166084 HK2


– Det mångkulturella står hela tiden i centrum och det är häftigt att vår förskola känns som en helt egen oas, och man får känslan av att kunna befinna sig var som helst i världen. På Happy Kids är såväl Halloween som det kinesiska nyåret lika viktiga högtider som den svenska midsommaren, säger Anneli. 


Att Anneli som femåring hade ”världens bästa” förskolelärare skulle visa sig vara avgörande för hennes framtid.


– Jag bestämde mig redan då för att jag skulle bli förskolelärare! Intresset för barns lärande har alltid legat mig varmt om hjärtat och varit en drivkraft i hela mitt liv. Det har tagit mig runt i världen och gett mig ovärderliga erfarenheter.


Då hon kom hem till Sverige med sin familj efter en längre utlandsvistelse hade hennes barn det engelska språket med sig på ett naturligt sätt eftersom de gick i engelskspråkiga förskolor och skolor. 


– Jag tyckte att det var synd att svenskan blev lidande. Unga barn har en fantastisk förmåga att lära sig flera språk samtidigt. Jag tycker att det är slöseri på resurser att inte ta tillvara på detta. På Happy Kids har vi barn som talar upp till fyra olika språk.


166084 HK IText


Hon såg det som en gåva att hennes egna barn var tvåspråkiga och ville gärna erbjuda andra föräldrar och barn en tvåspråkig förskola. 


– Något som jag själv hade velat kunna erbjuda mina barn när jag flyttade till Göteborg.


Så kläcktes idén om en tvåspråkig förskola präglad av kulturell och språklig mångfald.   


– Namnet var självklart för mig och står för både happy kids, happy parents and happy teachers, skrattar Anneli, som verkligen lever upp till namnet och under hela samtalet utstrålar glädje.  


Förskolan blev en stor framgång och tio år senare går cirka 165 barn på Happy Kids förskolor. Flera av dessa barn har helsvenska föräldrar som vill ge sina barn en möjlighet att lära sig engelska från en tidig ålder. 


I april 2006 öppnade Happy Kids sin första tvåspråkiga förskola i Mölndals kommun och 2010 öppnade Happy Kids ytterligare en förskola i Kungsbacka kommun. Happy Kids välkomnar familjer från Sverige och hela världen, oavsett vilket språk man talar hemma. 


– Vi vill att alla barn ska utveckla en förståelse för etnisk mångfald och tolerans. Man behöver inte komma från en engelsk- eller svenskspråkig familj för att gå på Happy Kids.


Pedagogerna som arbetar på Happy Kids talar både svenska och engelska med barnen vilket gör att barnen på ett naturligt sätt får lika stora delar av båda språken. Det är dock viktigt att varje pedagog uteslutande arbetar på ett av de två språken.


– Om enskilda vuxna blandar engelska och svenska finns en överhängande risk att barnen blir blandspråkiga vilket leder till att de får två ganska fattiga språk, förklarar Anneli. 


166084 HK1


Happy Kids följer den svenska läroplanen för förskolan samtidigt som man tar del av och använder sig av andra pedagogiska metoder både från Sverige och från olika delar av världen.


Happy kids erbjuder lärorika och roliga förskoleaktiviteter i både inom- och utomhusmiljö. Barnen gör tillsammans med pedagogerna regelbundna besök i närmiljön och de omgivande naturområdena. Vi har glädjen att kunna använda de fantastiska naturområdena som ligger granne med förskolorna och använda dem som ett extra klassrum. 


– Barnens föräldrar utgör en viktig del av verksamheten och vi ser det som vår uppgift att förskolan fungerar som en trygg plats även för dem. När man är ny i Sverige saknar man att ingå i ett sammanhang och för föräldrarna spelar vi en viktig roll, säger Anneli, som talar av egen erfarenhet. 


Hon råder fler föräldrar att sätta sina barn i förskolor präglade av mångfald och språkutveckling.


– Det kostar ingenting att ge sina barn tillgång till fler kulturer och den erfarenheten kan aldrig tas ifrån dem utan kommer att berika hela deras framtida liv, summerar hon. 

2016-12-08