– Jag är stolt över att vi lyckats behålla de olika elementen, även sedan vi fått fler elever, säger Monica Rosén, som tillträdde rektorsposten för tre år sedan efter drygt tio år som speciallärare Tallbo särskola.
Här bedrivs undervisning inom grundsärskolans inriktning träningsskola, vilket innebär att man tar emot elever som endast läser ämnesområden. I år har skolan totalt 26 elever, där de äldsta är i gymnasieåldern. Här arbetar både speciallärare, specialpedagoger, elevassistenter, förskollärare och fritidspedagoger – sammanlagt 22 anställda.
Tallbo grundsärskola följer en egen kursplan som bygger på att ge grundläggande respektive fördjupade kunskaper inom estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter. Gymnasiesärskolan har endast ett program, det individuella.
– Många av våra elever kan inte ta sig ut på egen hand, eller uttrycka vad de tycker om. Vi tar uppgiften att vidga deras perspektiv och ge dem olika möjligheter på stort allvar, försäkrar Monica.
Skolan arbetar mycket med kommunikation. Få av eleverna har ett fungerande tal, och då handlar det i stället om att läsa av kroppssignaler, blickar och annat. Personalen bygger kommunikationspärmar med bildstöd och liknande verktyg, som syftar till att hjälpa eleven att göra sig förstådd i samhället. Tallbo besöker också teatrar och affärer, samt gör regelbundna besök på badhus och i skogen.
– Förutsättningarna för våra elever ser väldigt olika ut. Men vår personal gör ett fantastiskt arbete med att möta eleverna och deras individuella behov.
Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och helhetsperspektiv.
– Att arbeta här innebär många utmaningar – men ännu flera skratt, konstaterar Monica.