EM_Analys AB_01

Nå mer lönsamhet med rätt insikter baserade på fakta

När era medarbetare trivs på sin arbetsplats får ni lojala kunder. När kunderna är nöjda mår medarbetarna bra. Hur ska ni paketera och lansera er nya produkt? För att du som företagare ska ha nöjda och återkommande kunder, medarbetare som glatt går till jobbet och träffsäkra satsningar på en ny marknad, behövs data. Du behöver data och du behöver förstå din data. AQ Analys i Örebro hjälper er!


Kristina Nilsson och Tania Makarova som driver AQ Analys, har tillsammans decennier av erfarenhet från att ha jobbat med marknadsundersökningar och som projektledare. De förstår behov, samlar in data och analyserar den. I år firar AQ Analys tioårsjubileum.


– Med vår samlade erfarenhet och kompetens från olika branscher, behov och undersökningsmodeller, kan vi snabbt sätta oss in i nya kunders utmaningar och behov. Som en mindre aktör är vi också mycket måna om kunderna och jobbar långsiktigt och nära för att vara en viktig partner som bidrar till att kundens verksamhet utvecklas, säger Tania.


– Vi är snabba och flexibla, med korta beslutsvägar och snabb återkoppling. Vi har en pool av intervjuare och samarbeten som gör att vi snabbt kan skala upp i bemanning beroende på uppdrag och oberoende på var i landet kunden finns. Vi tar in språkkompetensen som krävs för uppdrag i Europa och Norden och språkanpassar samtliga enkäter så att de fungerar globalt, fortsätter Kristina.




Vad tycker egentligen era kunder om er? Får era medarbetare rätt förutsättningar? Vilken uppfattning har marknaden om ert varumärke och i vilka kanaler ska ni lansera er nya produkt? AQ Analys är en helhetsleverantör av undersökningar och genomför kundundersökningar, medarbetarundersökningar samt marknadsundersökningar. Alla undersökningar skräddarsys och val av undersökningsmodell anpassas utifrån kundens behov.


– Vi börjar med att förstå kundens behov. Hur ser kundresan ut? Vilka touch points finns det och vilka frågor vill man ha svar på? Idag vill företag förstå sina kunder, ha nöjda medarbetare som trivs och utvecklas på sin arbetsplats och då behöver man få deras ärliga feedback via en extern och oberoende part. Vi fungerar som marknads- och HR-avdelningens förlängda arm, som levererar kvalitativa beslutsunderlag för ett förbättringsarbete i både interna och externa processer, berättar Kristina.


– Det mest riskabla som ett företag under utveckling kan göra är att ”tycka”, ”känna” och ”tro” vad som är rätt beslut, i stället för att basera sina satsningar på fakta i form av undersökningar. Till exempel när man genomgår ett varumärkesbyte, ska nå ut till en ny marknad eller lansera nya tjänster och produkter. Vi har sett hur fel det kan gå och vilka kostsamma konsekvenser det får, tillägger Tania.




Vissa kunder vill benchmarka mot andra företag eller se hur de ligger till gentemot konkurrenterna, andra vill utveckla sin verksamhet och interna processer eller säkerställa att de är en attraktiv arbetsgivare.


– Det roligaste vi vet är när kunden vill använda underlaget för att lära sig om sina kunder, medarbetare eller sin marknad. Och de bästa uppdragen är när vi får göra både medarbetar- och kundundersökningar i samma uppdrag. Det ger ett tydligt och träffsäkert underlag, som hjälper våra kunder att göra rätt prioriteringar i sitt förbättringsarbete, säger Kristina.


– När datan finns på plats är det viktigt att kunden förstår siffrorna. I våra roller som kompetenspartner och rådgivare går vi igenom resultatet tillsammans med kunden, hjälper denne att förstå och tolka siffrorna samt tar fram handlingsplaner. Vi firar tio år som företag och vi har sett hur marknaden har förändrats och vilka trender som råder. Samhällsutvecklingen går otroligt snabbt idag och nu är det viktigare än någonsin att vara i fas med sin marknad för att inte halka efter. Det kan man bara med hjälp av återkommande undersökningar som levererar fakta, avslutar Tania.


2021-05-19
Dela artikel

AQ ANALYS AB

Tel | 019-12 84 10

Adress | Nikolaigatan 3, 702 10 Örebro

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies