Dela artikel

När hemtjänsten känns som hemma

”Vi har cirka 130 kunder i dag, men ändå kan jag säga att vi känner varje gubbe och gumma. Vi är personliga och har en familjär stämning. Det tror jag skiljer oss från många andra i branschen”, säger Åsa Seigerud, biträdande vd vid Roo Hemtjänst och Vård AB. Hennes kollega, vd Roda Abdirahman, nickar instämmande.

 

– Om en ordinarie personal som alltid brukar städa hos en kund, till exempel Åsa, skulle bli sjuk, ringer vi alltid upp kunden och berättar det. Det är också lika självklart att vi berättar vem som kommer i stället. Det är för att kunden alltid ska kunna känna sig trygg, berättar Roda Abdirahman.

Trygghet, kontinuitet, att bryta ofrivillig isolering samt att se till hela individen är ledord som format och styr Roo Hemtjänst och Vård – dessa två kvinnors gemensamma företag. De båda är utbildade sjuksköterskor inom Röda Korset och möttes för många år sedan när de arbetade med hemsjukvård. De beskriver brister som de ofta mötte i sitt tidigare arbete.
– Till exempel kunde hemtjänsten komma till en kund för att städa, men så gjorde man inget åt att den äldre satt isolerad, skitig och utan något bra att äta. De såg inte hela människan, beskriver Roda.
– Ur dessa erfarenheter och gemensamma åsikter började vi lära känna varandra och så började vi spåna på hur vi skulle kunna göra det bättre. Ur detta bildades Roo Hemtjänst och Vård, säger Åsa.

I dag kan deras företag erbjuda sina kunder hemsjukvård, hemtjänst och bonusstöd, alla olika delar som kan bli aktuellt när åldern tar ut sin rätt.
– Kunden kan välja vad de vill nyttja för resurser, en eller flera. Det gör det möjligt för oss att se till helheten, att hjälpa till med alla behov som personen har, förklarar Roda och fortsätter:
– Och viktigast av allt är kanske att vägarna mellan alla instanser blir förkortade, så att tid inte går förlorad i vänta på att de ska få kontakt med varandra, som det är på många ställen.

Företaget har kontor både i Hägersten och på Kungsholmen, och nyligen har de öppnat igen för att ta emot nya kunder. Deras lilla företag har varit så populärt att de tidvis stängt när de inte har kunnat ta emot nya klienter.
– Vi har aldrig annonserat, våra kunder hittar oss ändå tack vare vårt goda rykte, berättar de båda.

Det är patientens stadsdelsförvaltning och en biståndsbedömare som utreder behovet av hjälp, men en första kontakt går att få via företaget.
– Om vi får uppdraget gör vi alltid ett besök hos den som anlitar oss och någon av oss två är alltid med på första vårdbesöket hos en ny kund. Det vill vi för att lära känna personen och för att försäkra oss om att vi uppfattat hela situationen rätt, förklarar Roda.
– Vi ser alltid situationen utifrån våra "sjuksköterskoögon" och det gör att vi kan handleda och hjälpa vår personal så det blir rätt.

De är måna om att hitta rätt personal till rätt person och det finns alltid en tanke bakom varje val.
– Om en kund till exempel gillar att fiska och vi vet att någon i vår personal gör det, då kan vi göra den perfekta mixen. Det är viktigt för oss! förklarar Åsa.
2014-09-12