Kreativitet i både miljö och lärande är ett återkommande tema när vi samtalar med Mari Zimmerman, rektor på Balingsnässkolan i Huddinge, söder om Stockholm. Skolbyggnaden är en arkitektritad skapelse som kantar mot ett skogsparti, vilket ger möjligheter till spontan lek och idrott. Tillsammans med det lugn som naturen kan skapa ges fantastiska förutsättningar för elever och personal i lärandet.
Skolan tar emot cirka 600 elever från förskola till årskurs 9, samt en grundsärskola. Skolbyggnaden har stora glasade partier vilket släpper igenom dagsljuset, och undervisningen bedrivs på de båda våningsplanen.
– Vi jobbar väldigt mycket med ett kollegialt lärande, säger Mari. Vi använder oss av skolverksmodulerna: Mattelyftet, Läslyftet samt Språkutvecklande arbetssätt. Nu jobbar vi även parallellt med Specialpedagogiska lyftet för att ytterligare höja kvalitén på undervisningen. Vi har även egna projekt där vi exempelvis läser gemensam litteratur och diskuterar.
Balingsnässkolan verkar i en kreativ miljö, med ett kreativt tänk, och använder sig av olika pedagogiker och metoder för att möta respektive elevs behov samt skapa de bästa individuella förutsättningarna för både utlärning som inlärning.
– Det är viktigt för oss att få in det kreativa inte bara i praktiska ämnen som exempelvis slöjden utan även i våra andra ämnen. Vi samarbetar över ämnesområdena och den skapande viljan ska finnas både inom de teoretiska som praktiska ämnena. Jag upplever att lärare som tillsammans vill lära sig nya saker och även kan lära av varandra är nyckeln till en framgångsrik skola.
Skolan uppmuntrar föräldrarna att vara mer delaktiga i barnens skolgång och välkomnar dem att vara med under en skoldag eller under ett par lektioner. Den pedagogiska personalen vill gärna dela med sig av hur de arbetar och att få återkoppling från föräldrarna. Öppenhet, samarbete, goda relationer och trygghet är starka värdegrunder på skolan.
– Vi är bra på att se eleverna, att alla är lika viktiga. Vi drivs av en stark vilja att föra varje elev framåt.