Personal som trivs klarar städuppdraget bäst
Oavsett vilken typ av städtjänst kunden vill ha hjälp med kan Stabia fixa det. Byggstäd, hotell- och kontorsstädning eller bara fönsterputs. Allt går att ordna i denna seriösa verksamhet. ”Vi tror att god personalvård är en förutsättning för att lyckas bedriva verksamheten på ett framgångsrikt sätt. Bara då kan kunden garanteras pålitlig och kompetent hjälp”, menar vd Kari Isoaho.
Ända sedan 1980-talet har Kari Isoaho varit verksam inom städbranschen, och han kan med andra ord all slags städning utan och innan. I dag driver han bolaget Stabia tillsammans med sin exfru, åtta fasta medarbetare och ett gäng extrapersonal.
– Jag går mycket på känsla när jag anställer. Det är otroligt viktigt att vi har bra medarbetare knutna till oss. Sedan måste vi i vår tur satsa på att erbjuda riktigt bra personalvård och arbeta för att höja statusen i yrket, säger Kari.
Han tycker det är synd att många ser ner på städyrket, därför vill Kari jobba för att bygga en verksamhet med stark yrkesstolthet. Att kunna städa är inget ”man bara kan”.
– Vet du skillnaden på en röd och en blå trasa? Den ena används till toaletten, den andra för att damma. För att kunna arbeta effektivt och få fina resultat krävs det att man har koll. Men framför allt handlar det om att trivas på sitt jobb! Det kan inkludera så enkla saker som fruktkorgar, uppmuntringspresenter och en julfest.
Stabia tar emot både privatkunder, företag och en hel del uppdrag inom offentlig sektor.
– Till oss är alla kunder välkomna. Vi tackar inte nej till ett uppdrag utan klarar rubbet!
Så hur vet man då om en städfirma är seriös?
– Majoriteten av våra kunder kommer på rekommendationer och visst finns det en poäng med att höra sig för i bekantskapskretsen. Sedan ska alla företag se till att städbolaget de anlitar har F-skatt. Allt annat kan få stora konsekvenser.
2014-04-11
Dela artikel