Dela artikel

Personlig butik med hög djungelfaktor

Maggans Djungelkiosk skiljer sig från de stora blomsterkedjornas utbud och erbjuder det där lilla extra i blomväg. Margareta Jonsson och ägaren Petra Lindgren skapar också buketter och arrangemang till bland annat födelsedagar, bröllop, begravningar och andra speciella tillfällen.


Kundkretsen på Maggans Djungelkiosk är ständigt växande. Tack vare nöjda kunder och en god ryktesspridning vet Margareta och Petra, som tillsammans driver Maggans Djungelkiosk att ett gott renommé är den bästa reklamen.
– Och för att nå ut till kunderna är Facebook perfekt, säger Petra.
Enligt duon räcker det inte med gröna fingrar för en glad och spirande blomma. En bra jord är det essentiella, det är Margareta och Petra övertygade om. Därmed säljs uteslutande bra och näringsrik jord i Maggans Djungelkiosk. Jorden är framgångskonceptet för butikens prunkande plantor.
– Man måste ha bra jord. Det funkar inte med vad som helst, säger Margareta som startade upp butiken på 1970-talet under det tidigare namnet Hortlax Blomsterhandel.

Presentationen av blommorna skiljer sig också från gängse blomsterhandlare. Här känns det mer lekfullt och personligt.
– Vi kanske visar lite mer vad man kan göra med en blomma, hur det kan matchas och så vidare, säger Petra som vill skapa ytterligare möjligheter till presentation av blomsterdelen i form av en inglasad innergård.
Petra och Margareta brukar uppmuntra sina kunder att bara köpa en blomma i stället för en hel bukett.
– På så vis har man råd med blommor året runt, menar Margareta.

I Maggans Djungelbutik är blommorna bara en del av sortimentet. ”Här finns allt”, som Petra uttrycker det. Mer specifikt innebär det inredning, kläder, smycken och presentartiklar. I butikens tre rum hittar man alltid något nytt som man bara måste ha.


2013-02-13