Annelie Eriksson och Maria Jonsson-Fernlund startade Adekvat Hemtjänst då de inte hittade ett passande alternativ för sina egna åldrande föräldrar. De önskade sig ett mer personligt företag i mindre skala, och har nu riktat in sig på kommunikation och dokumentation.
– Att våra kunder förstår oss är otroligt viktigt för att de och deras anhöriga ska känna sig trygga med den omvårdnad de får, förklarar Maria.
Ytterligare en faktor som skapar trygghet är omsorgsfull dokumentation. Allt som avviker från det normala registreras i kommunens system för dokumentation.
– Det kan handla om att en kund inte varit hemma på avtalad tid, att någon avbeställt ett besök eller att man har ramlat, berättar Annelie.
Just olyckor och försämring av kundernas allmänna hälsa rapporteras omgående till ansvariga. Hellre en gång för mycket än för lite.
– Vi är trots allt våra kunders förlängda arm och det är vår absoluta skyldighet att se till att de får all hjälp de behöver, säger Maria.
Schemaläggning är ytterligare ett fokusområde. Att de äldre får besök av så få personal som det bara går är avgörande för deras känsla av trygghet och kontinuitet.
Personalen är också vald med omsorg. Främst letar man efter erfarna undersköterskor.
– Åldern har ingen betydelse, det allra viktigaste är ändå att vår personal gör det lilla extra. Vi vill att de ska vara självgående och ta egna initiativ, säger Maria.
Satsningen på en liten och personlig hemtjänst har visat sig vara framgångsrik. Gävles äldre efterfrågar deras tjänster och personalen trivs i det mindre sammanhanget.
– Allra viktigast för oss är att vi är och förblir en mindre aktör, säger de.