Dela artikel
Personligt och proffsigt hos mångårig frisörsalong
Renée Swahn bytte citypulsen mot harmonin i Hägersten. Efter 18 år sålde hon sin frisörsalong på Mäster Samuelsgatan och öppnade Swedish Hairline i den grönskande funkisförorten. Och de flesta av kunderna följde med i flytten. Det här är en frisör som kombinerar personlighet med professionalitet.
När Swedish Hairline flyttade från Stockholm
city till Hägersten följde 85 procent av kunderna med. För Renée Swahn har
frisöryrket alltid varit en hobby men när hon väl bestämde sig för att ta
steget in i yrket satsade hon på en grundlig utbildning. Kanske är just det en
förklaring till att salongen hängt med i snart 30 år.
– I dag finns det många frisörer som inte kan
sin grej. Det här är ett hantverk och ska du bli riktigt bra krävs det att du
går som lärling i tre till fyra år, säger Renée.
För att kunna garantera sina kunder ett
proffsigt bemötande har Renée
sex anställda i stället för att hyra ut lokalens stolar. På så vis kan hon
själv påverka salongens höga nivå. Hennes personal skickas regelbundet på
mässor och utbildningar för att hålla sig uppdaterade.
– Det här är ett sätt för mig att garantera
kunderna kvalitet. Nu senast var två av tjejerna i Holland på en färgkurs och
två andra var på mode- och trendutbildning.
Här på Swedish Hairline är uppdragen väldigt
varierande. Från klippning och håruppsättning till mer avancerade insatser som
att göra hårersättningar på tunnhåriga.
– Det är riktigt roligt! Genom att sätta dit
löshår likt en tupé får man ett naturtroget och tåligt resultat som gör att
mannen i fråga ser minst tio år yngre ut!
Att männen intresserar sig alltmer för sitt
hår är en tendens som Renée
märkt av. Och varje gång en ny kund kommer in är hon noga med att studera
personen i sin helhet för att sedan kunna leverera ett bra resultat.
– Det är viktigt att se till hela människan.
Jag observerar både kroppshållning, stil och ansiktsform. Utifrån det kan jag
sen komma med tips och råd. Hos oss ska kunden känna att hon eller han får
proffsig och konstruktiv hjälp.
2012-08-28