261007 PICKWICK_01
3-5 min lästid

Pickwick’s Pub i Stockholm: Historia, värme och husmanskost i Gamla stan

I trettio år har Pickwick’s Pub på Drottninggatan serverat husmanskost, lokala öl och varm service. En gång en turistkrog, idag en av Stockholms mest genuina pubar. Enterprise Magazine träffar krögaren Mikael och pratar om resan, gästerna, och vad som får honom att hålla fast vid pubkulturen efter tre decennier.

Mitt i korsningen mellan Drottninggatan och Fredsgatan, där flödet av turister aldrig avtar, ligger Pickwick’s Pub & Restaurang. Den öppnade 1994 och har överlevt där många andra krogar har kommit och gått. Ägaren Mikael Marchow beskriver verksamheten som en lång resa från turistfälla till genuin mötesplats. När han och hans bror tog över 2006 stod det klart att något måste förändras. Puben hade blivit en plats för snabba besök och maträtter gjorda på halvfabrikat. De ville behålla själen men skapa något helt annat nu.

Mikael har vuxit upp i familjeföretag med caféer och bagerier. Han är utbildad inom hotell och restaurang i Spanien och Schweiz och bär med sig en idé om hantverk och kvalitet. Han berättar att det första beslutet var att sluta med halvfabrikat och börja laga allt själva. ”Vi tror och vet nu att man kommer långt genom att göra maten själv. Bra råvaror och mycket kärlek, då kommer smakerna fram på rätt sätt.”



Från turistkrog till genuin pub med klassisk mat i Stockholm
Pickwick’s blev en plats där mat och dryck gjordes på riktigt. Menyn fick nytt liv med både pubklassiker som fish and chips och hamburgare och svenska favoriter som köttbullar och Wallenbergare. Janssons frestelse finns på menyn året runt, något som har blivit en favorit bland turister. Samtidigt lockar den klassiska husmanskosten Stockholmare tillbaka till Gamla stan.

Även dryckesutbudet fick en ny profil. Tidigare hade man bara stora varumärken, men nu kommer många av ölen från svenska bryggerier. Som mest har puben haft hundra olika flask- och burköl och tjugo på fat. Utbudet skiftar ständigt, något som gör att både stamgäster och nya besökare hittar något de inte har provat förut.

Gästfrihet och stamkultur i Gamla stan
För Mikael handlar allt om hur man bemöter människor. Han betonar att man måste vara genuin och ge hundra procent av sig själv. Gästen ska inte känna sig som en konsument som bara kommer in och ska köpa något. Därför har man infört en enkel men avgörande regel: direkt bekräftelse. När någon kliver in ska de mötas med ett ”hej, jag hjälper dig strax”. Man ska veta att personalen ser dem. Den lilla gesten har blivit en del av Pickwicks själ.

Med åren har puben byggt upp en lojal kundkrets. Flera gäster har kommit regelbundet sedan slutet av 90-talet, och en av dem har en egen skylt på sin plats vid bardisken. Det är också vanligt att turister återvänder varje sommar, inte för läget, utan för känslan.



Pickwick’s Pub i Stockholm: Respekt som grund
I en bransch med hög omsättning har Pickwick lyckats skapa stabilitet. Kocken har arbetat där sedan 1998, restaurangchefen sedan 2006 och Rebecca bakom baren sedan 2012. Mikael förklarar att nyckeln är enkel: respekt och uppskattning. Personalen ses som medmänniskor, inte som anställda. Alla har bra och dåliga dagar, men vi är ett team som ska hjälpa varandra framåt på Pickwick.

Evenemang, uthållighet och framtid
För att hålla stället levande ordnas ständigt aktiviteter. Varannan tisdag är det quizkväll, under hösten hålls Oktoberfest, och Halloweenveckan lockar fullt hus. Mikael berättar att han försöker undvika monotoni. Det ska hända något hela tiden, annars tappar man både energi och nyfikenhet.

När Mikael blickar mot framtiden talar han om stabilitet. Han tror inte på snabba trender eller kortsiktig hype. Målet är en sakta fin kurva uppåt, en trygg tillväxt där folk känner igen sig. Puben har funnits i trettio år och planerar att stanna minst lika länge till. ”Varje dag händer något nytt”, säger han och ler. ”Det är det som gör att jag fortfarande tycker det är roligt.”


2025-11-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.