Dela artikel

Räddar vägtrummorna med lining

Inpipe-metoden, eller lining som det kallas, innebär kortfattat att renovera gamla rör och fodra dem på insidan i stället för att byta ut dem. ”Det är en trygg, snabb och miljövänlig metod som blir allt vanligare”, förklarar Rikard Edström, vd för JTR Lining. Ett företag som arbetar med att renovera vägtrummor på detta sätt.


Inpipe-metoden har funnits sedan 1980-talet men har sedan dess utvecklats mycket. På JTR arbetar man främst med att renovera gamla vägtrummor och genom att välja lining framför andra metoder blir arbetet snabbt färdigt och i längden sparas stora utgifter för samhället.
– Många som renoverar vägtrummor stänger av vägen i flera dagar för att kunna gräva upp den och laga det trasiga. Vi gör i stället jobbet på en dag, gräver aldrig upp något och stoppar därmed heller aldrig upp trafiken som kan innebära stora kostnader, menar Rikard Edström.
Samtidigt är lining oftast mycket bättre för miljön eftersom utsläpp av koldioxid och kväveoxider minskar väsentligt plus att energiförbrukningen minskas.
– Dessutom följer metoden Trafikverkets miljöpolicy som handlar om att satsa på nya metoder och innovationer, fortätter Rikard som har drivit sitt företag i fyra år.

Arbetssättet går ut på att en strumpa av glasfiber, impregnerad med polyester, dras in i röret och blåses upp med tryckluft. Därefter sätts särskilda UV-lampor in som när de tänds sätter igång en process i glasfiberarmeringen. En kemisk reaktion uppstår som härdar den uppblåsta linern och bildar en ny plasttrumma på insidan av den befintliga.
– Det är extremt tåligt! Styrkan som blir i plasten som bildas kan jämföras med motsvarande tjocklek av gjutjärn. Tester som har gjorts mellan vanliga plaströr och liner visar hur mycket bättre det här är efter fem års användning.
Metoden är helt unik för Sverige och utvecklades i Vilhelmina i Västerbotten. Den har länge använts vid renovering av avlopp, men i dag riktar sig Rikard främst till de stora bolagen som arbetar med just renovering av vägar.
– Det finns otroligt många vägtrummor i vårt land som lades ner för 40–50 år sedan och som numera är i stort behov av renovering. Det är ett dolt problem eftersom det inte syns. Men många är gjorda i plåt och har rostat sönder. Medan andra som tillverkats i betong ofta har skarvats ihop när de lagts och med åren glidit isär av till exempel tjällossning.
Senaste tiden har alltfler börjat upptäcka metoden och Rikard tror att företagen som arbetar i branschen börjar förstå hur bra det faktiskt fungerar.
– Jag har länge arbetat för att uppmärksamma kunder på hur mycket de har att vinna på Inpipe-metoden – som mindre koldioxidutsläpp, små eller inga trafikstörningar, ingen personal på vägen, smidighet och kvalitet på arbetet samt vår och produktens flexibilitet.

2013-02-14